![]() |
Förvånande upptäckter...
1 bifogad(e) fil(er)
... kan man göra när man börjar titta på de svetsade 40-talsvagnarna som, t.ex. SJ A3. Modell byggd för MSTS av Robert Österman. Texturer av Christian Dalin. Konverterad till Trainz av Mats Hemming.
Jag lade en alphamask på texturen för utsidan och undrade vad den andra färgglade texturen med mask var till för. Nu vet vi att alla dessa vagnar har inredning, visserligen rudimentär men ändå. Någon av dessa pionjärer hade nog ytterligare planer för dessa praktstycken (inalles 18 st) ??? |
Jaha, det är fler som har upptäckt det, hehe.
Jag har nog kollat dåligt på mina vagnar, för dom jag har "öppnat", har sovvagnsinredning (men å andra sidan har jag bara kollat den/dom som jag har klonat, och målat om till 30-talare [nitade]. Vagnarna är väl ursprungligen gjorda för MSTS, och där syns väl inredningen (tror jag). |
Det går säkert att ...
1 bifogad(e) fil(er)
... få dessa fina vagnar att se bättre ut men det är oerhört mycket arbete . Jag har gjort lite fixar på A3, som ju dock var en vagn jag åkt med under min tid som s.k. "Statstjänsteman", numera gäller väl närmast, möjligen färdtjänsten. Nå, försett den med fönster, "köttstämpel" och lite si och så. Får se om jag har lust att fortsätta och om orginalpionjärerna möjligen kan ge mig tillstånd? Annars begraver jag väl detta projekt ????
|
Det finns att göra med dessa 40-talare ...
4 bifogad(e) fil(er)
... om man orkar, men det blir en utmaning med 18 vagnar att försöka uppdatera. Jag har ju börjat med A3 för att vänja mig vid tekniken, men det går sakta och lungt framåt. Idag passagerarstöd, i morgon, dörrar, gavlar, bryggor, koppel, slutsignaler m.m. Kanske blir nåt av detta om jag får tillstånd av vissa pionjärer?
Några bilder på ett typiskt 50-60-tals snälltåg som jag kommer ihåg dom: |
Wow, hur orkar du lan (inget illa menar). Om du fortsätter i den här takten kommer alla STW lok och vagnar vara mordeniserade innan året är slut! Bra gjort:tumme_upp::ber:
|
Yesss, vad härligt att fler passagerarvagnar kommer. Tack, för allt jobb ni gör :)
|
Lite feedback: Dörrarna på 40-talarna öppnas tvärt om mot vad du har gjort på bilden, alltså dörrhandtaget skall sitta mot boggins håll och gångjärnen mot bälgen till. Annars ett super jobb du lägger ner. :)
|
Få se nu, inga koppelstänger, ingen träram eller nyfernissad teakpanel, ingen ångvärme, ingen gasbelysning, inga dragspelsbälgar, inga -07 boggier, inte ens ett par hederliga glidlager!? Hur kan du kalla det där för tåg!? :D;)
Snyggt jobbat med vad det nu är i varje fall! :rolleyes: |
Citat:
|
Citat:
|
Jo, det skall vara implementerat, kolla dokumentationen! Vi testade det dock aldrig, så det är inte säkert att det verkligen fungerar.
Man byggde om vagnarna med gummiblåsa från och med 1967 har jag lyckats gräva fram. Du kan använda mitt bälgbibliotek om du inte får animationen att fungera. |
Äntligen sommar...
3 bifogad(e) fil(er)
...och man kan bygga utomhus, skönt! Brottats vidare med A3 idag, det mesta fungerar som tänkt nu. Några bilder:
|
Citat:
Har gjort en temporär on-off-bälg och brygga som fungerar nu. |
Vilken skillnad det blev med fönster :drool: snyggt jobbat!
|
Om märkning av personvagnar...
2 bifogad(e) fil(er)
...har jag fått lida mycket kritik, speciellt av målarbröderna Bengan och Ekan. Om man inte lägger märkningen på vagnsidetexturen utan som separata fält så vinner man två fördelar, om vagnarna är lika på båda sidor:
Man behöver bara en vagnsida på texturen. Man sparar utrymme till annat, som t.ex. en märkning som man ser om man råkar hamna nästan under vagnen :Fnissa: Enda nackdelen är att det kostar 4 polygoner extra. Döm själva! |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:34. |
Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009