![]() |
Tavlor, stolpar och bryggor ...
3 bifogad(e) fil(er)
... jag håller på att så sakta uppdatera de utsökta tavlor och luftledningsstolpar som ChakzOr gjort till Trainz. Tyvärr har väl tiden flugit förbi en del så vad jag gör är att anpassa tavlor att ansluta till luftledningsstolpar. Allt görs till att börja med till trackside -2.75 m (alltså 2.75m t.v. om spårmitt). Alla tavlor blir, med precision, flyttbara parallellt med spåret för att ansluta till luftledningsstolpar.
Några tavlor blir gjorda för att ansluta som tilläggstavlor till Svenolovs nya moderna signaler. Allt görs i version 3.1 till TS2010 men bör fungera till TS2012 ??? Tyvärr var inte luftledningsstolparna symetrisk centrerade så jag har fått göra om dom så att god anslutning till signaler och tavlor uppnås. Det blir en del nya luftledningssaker också, de på bild 1 och 2 är under konstruktion och dee på bild 2 är på projketeringsstadiet. |
Oj, detta blir riktigt intressant! Redan nu är det svenska kontaktledningsystemet snyggt, men det saknas mycket detaljer (som det du visar ifrån Trainz) Dock saknar jag stolpfästet som du visar på bild 3, undrar om det också ingår i projektet? :) Detta blir nog dock ett STORT lyft för oss banbyggare! :) Följer detta med ett stort intresse!!
|
Snyggt ! Alla små detaljer som ger realism till spårnätet är alltid mycket välkommet :)
|
Vill du ha måtten på olika tavlor så finns det här.
https://app.trafikverket.se/TRV_esa/...goryname=Tavla |
TJUUUSIGT Lennart :applad:.
Då kan man kanske snart skrota det danska!! plagiatet till transformator som man har varit tvungen att använda nu ;). EDIT: Vad är det för "stolpfäste" du menar, Jockes??? Det är väl inte wiren som "stöttar" stolpen, för den finns som tillval i inställningen "stolpstod-wire". |
Citat:
|
Motvikter och trådspänning ...
5 bifogad(e) fil(er)
... är väl ett måste då och då, liksom en "sugtrafo" ?
Det gick att fixa och fungerar, precis som alla tavlor, genom att dra det på plats med den lilla röda "plutten" på marken som jag har kallat "MoveMarker", underlättar speciellt när sakerna "hänger i luften". Det är befriande att slippa scenery-varianter som skall vridas och steglöst flyttas rätt (= "Sisyfos"-arbete om den gamle greken är bekannt?) Skickar med bilder på motvikt-arrangemanget och lite U-tavlor. (Scroll-typ, orkar inte resampla) Kul att så många uppskattar det man gör, det sporrar "arbetshästen" ! Återkommer: |
1 bifogad(e) fil(er)
Citat:
|
Standardproblematiken är ...
... som Svenolov påpekat är viktig!!!
Jag är nu uppe i ett 60-tal assets enbart för vänstermontage på spårmittsavstånd 2.75 cm. Jag har försökt hålla en viss namngivningssystematik. Allt är Trackside och namnen börjar med "STL 3.1 ..." men sedan har jag försökt hålla ett visst systen!? Det skall ju skapas högervarianter också (summa 120), sen finns ju även spårmittsavståndet 3.35 m (summa 240) och skall vi ha (gamla) 2.50 m också så blir det (summa 360) Eftersom Trainz sorterar alfabetiskt bör väl namnen vara ung. så här (för att hitta): STL 3.1 x.xx S namn där x.xx är spårmittsavstånd, S är sida R ellr V och namn så tydligt det går! Bra om nån har synp. på detta! ex. STL 3.1 3.35 R U sign blue numbered platroof skulle då vara en: "numrerbar blå U-tavla monterad i platformstaket på avståndet 3.35 m från spårmitt på höger sida och 3.1-kompatibel" Usch ja - vi får sova på saken! |
Förbålt bra LAn!
Skådade inte mitt skumma högra öga (det vänstra out of day) stolpsignaler långt där bak. Mums för en banbyggare med fem banor på gång. Du efterlyste en lista. Den tar vi senare och när lusten faller på. Till skillnad mot imponerande ovan inte så många. Dock vill jag redan nu slå ett slag för kilometerstolpar - ett otyg att sätta upp eftersom varje kilometer skall mätas fram, men bra för alla slags banor; el som för ånga som för diesel och inte minst som för trampdressin. Nisse |
...S är sida R eller V...?
Nu ska vi vara konsekventa. Endera ska sidan vara R respektive L, eller H respektive V. Citat:
|
Hej Lennart! Näe, det var inte det jag menade. Jag menar hur själva stolpen sitter fast i marken, förr göt man väl fast stolpen direkt i backen med betong, men numera har man färdiggjutna fästen i marken, som man sedan skruvar fast i stolpen i, som du ser på din tredje bild i första inlägget :) Är riktigt dåligt på att förklara, men någon annan kanske kan förstå.. :rolleyes:
|
Stolpfot
1 bifogad(e) fil(er)
Du har nog rätt, STWs stolpar är byggda med fast stolpfot. Banverkets standard idag är väl justerbar stolpfot som på bilden. Jag kan ändra till nåt som liknar den på de moderna stolparna, de äldre får väl behålla fastgjuten befästning.
Citat:
|
Hej (igen)! JAg tycker inte du ska ersätta dem med något modernt - utan snarare komplettera, för många stolpar som har äldre stolpfäste har ju även moderna utliggare :)
|
Hej! jo jag tänkte på att det behövs längre utliggare för växlar. dom är längre i växlar. Mer vet jag inte.
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:03. |
Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009