Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   Off-topic (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=15)
-   -   Har börjat med Maya! :D (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=34774)

AlleDahlle 2014-01-10 18:32

Har börjat med Maya! :D

1 bifogad(e) fil(er)
Har börjat så smått i Maya. Detta gör jag nu(se bild nedan). Det är inget tåg, men jag tänkte att man skulle börja med så grejer, och bygga sig uppåt på svårighetsgrads-stegen. Jag har tidigare gjort små (ganska fula) hur. Vill i framtiden kunna bidra med något till någon sim (troligen Railworks då jag mest kör i denna). Tänkte att jag skulle lägga upp lite bilder på olika grejer som jag jobbar på.

Bifogad fil 62775

Marcus Gustavsson 2014-01-10 20:02

Trevligt! Maya är en väldigt bra programvara att jobba i, enda problemet är att det inte finns möjlighet att direktexportera för Railworks från Maya utan att man måste använda annan programvara som kan läsa in .OBJ filer (Tror även att maya kan exportera .3DS)

AlleDahlle 2014-01-11 00:17

Tycker det är väldigt roligt. Blir lite Maya vid sidan om programmeringen. Programmerar just nu i c# samt c++. Även XNA (c#) och ska ge mig in på DirectX till sommaren om allt går som jag vill. Jobbar just nu på ett litet 2D spel, Kanske postar en tråd när det är klart ;D

Snabb fråga bara. Hur många polygoner klarar railworks tror ni?

Mazz 2014-01-11 01:11

Citat:

Ursprungligen postat av AlleDahlle (Inlägg 284149)

trevligt!

Man har väl fortfarande i ryggmärgen att bygga polygonsnålt, men med RW kan du utan vidare ta ut svängarna och detaljera så mycket du själv tycker är anständigt. Jag skulle säga att upp till 100K för ett lok är inga problem alls (ett Rc har 30K), se bara till att namnge objekten på bra sätt så du inte "ritar" ut dom på längre håll än man behöver. 100K bör du klara dig väldigt bra på för ett lok även med fina detaljer.

Marcus Gustavsson 2014-01-11 10:53

Citat:

Ursprungligen postat av AlleDahlle (Inlägg 284149)
Tycker det är väldigt roligt. Blir lite Maya vid sidan om programmeringen. Programmerar just nu i c# samt c++. Även XNA (c#) och ska ge mig in på DirectX till sommaren om allt går som jag vill. Jobbar just nu på ett litet 2D spel, Kanske postar en tråd när det är klart ;D

Jag har själv suttit i funderingarna kring vad Railworks klarar av, och har hört mig för lite bland payware producenter och har fått svaret att när dom har laborerat så klarar Railworks av 100k polygoner, precis som Mazz säger.
En god idé är att bygga efter den standarden men att alltid sikta på att hålla polygonantalet nere genom lågt antal subdevisions på rör och liknande.
Många detaljer kan man normal och bumpmapa dit på en kopia av modellen med lägre detaljnivå, så får man en snygg modell med lägre polygonantal.
Maya är ett väldigt bra verktyg för just detta, det är lätt att hålla koll på polygonantalet samtidigt som det är lätt att baka maps i.

AlleDahlle 2014-04-02 22:51

3 bifogad(e) fil(er)
Hmm....

Bifogad fil 64131

Totte 2014-04-02 23:52

Öresundståg?:Fnissa:

AlleDahlle 2014-04-03 08:37

Där finns ju vissa likheter.:Fnissa: :Fnissa:

Men ja det är tänkt att det ska bli det! :tumme_upp: :grin:

AlleDahlle 2014-04-04 15:43

1 bifogad(e) fil(er)
Tänkte att jag bjuder på en till bild. Blir att man jobbar lite på den på rasterna i skolan! :tumme_upp:

Kul är det också...

Bifogad fil 64192

AlleDahlle 2014-04-14 23:38

5 bifogad(e) fil(er)
Lite fler bilder, har ändrat en del, samt att det har tillkommit en hel del nytt! Jag skulle väldigt gärna vilja veta vad ni tycker.

Bifogad fil 64353
Bifogad fil 64354
Bifogad fil 64355
Bifogad fil 64356
Bifogad fil 64357

torpal 2014-04-15 07:42

Citat:

Ursprungligen postat av AlleDahlle (Inlägg 286484)

Hej!
Hur kommer det sig att den undre bilden visas utan problem medan den över enbart kommer upp som en liten ruta med filnamn och filstorlek?

Det här problemet har jag med åtskilliga bilder i denna tråd!

AlleDahlle 2014-04-15 08:46

Okej??

Ingen aning. Fungerar utmärkt för mig.

AlleDahlle 2014-04-16 23:58

2 bifogad(e) fil(er)
Jag hoppas att ni kan se dessa bilderna. Vad tycks?

Bifogad fil 64372
Bifogad fil 64373

Micke.L 2014-04-17 01:34

Ser jättebra ut! :tumupp:

Kungsfisk 2014-04-17 01:48

Fint, och imponerande att se dig gå från din lilla pistol till det här på någon månad. Har du tidigare erfarenheter av 3D måtro eller är det naturlig talang?:rolleyes:

Jag har jobbat med Maya sedan 2007~isch och kan det nästan in och utantill. Av alla program jag jobbat med är det verkligen "3D software of choice".
Bidrar gärna med tips och tricks om så önskas!!

En liten kort fråga, tänker du dig att den modellen du gör nu skall bli något som skall finnas i RW?

Minns själv när jag började lära mig 3D på allvar, fantastiskt roligt! Lycka till och ha kul!
Jättekul att se och kommer följa er utvecklingen! :grin:

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:04.