Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   Landskapsdesign - Trainz (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=11)
-   -   DVVJ på gång (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=34812)

Nils Blid 2014-02-01 14:37

DVVJ på gång
 
1 bifogad(e) fil(er)
Efter drygt års dagligt arbete har jag gått i mål med dels DVVJ (Dal Västra Värmlands Järnväg); dels Dalslands kanal - två banor i en och samma bana.

Banorna har byggts enligt DEM-metoden, vilket skapat problem med höjderna eftersom Radio Mobile mäter de täta skogarnas trädtoppshöjd och sjöarnas i stort sett verkliga höjd. Mellan mark och vatten har 10-20 meter höga stup skapats.

Det har gått åt träd och vattenytor, som frestat på grafikkortet. Det handlar kanske om 50.000-100.000 träd, kanske fler enligt ett grovt överslag jag gjort. För att klara detta har jag använt mig av viss standardisering.

Men det anmärkningsvärda är slutsummeringen:

DVVJ (Dal-Västra Värmlands Järnväg): Järnvägen från startpunkt Mellerud till målpunkt är enligt Trainz-mått 4 mil + 4.493 meter. I verkligheten är DVVJ sträckan Mellerud - Bengtsfors 4 mil + 3.779 meter. Differensen på 714 meter torde bero på stora problem i Trainz med sträckan Billingsfors - Bengtsfors östra

Dalslands kanal: Från Österbosjön (startpunkt) till Lelången (målpunkt före Bengtsfors-slussarna) stiger kanalen i Trainz 40,93 meter. I verkligheten är stigningen samma sträcka 41,7 meter, således en differens på 0,77 meter!

Första målsättningen har varit att bygga DVVJ Mellerud-Bengtsfors och parallellt Dalslands kanal.

Den andra målsättningen är att inte ett enda kuid-nummer skall saknas när banan inom kort läggs ut i Forum. Således har jag sparat varenda cdp-fil alltsedan banbygget påbörjades. Dessa har förts samman i ett paket. En viss reservation för de inbyggda objekten.


Bilden är från den s k 20:e slussen där den svängbara järnvägsbron har konfigurerats så att järnvägssignalerna och bron stämmer överens. LAns Tor V och Bjornl:s Norrsundet avvaktar fri passage.

Banorna är klara liksom paketet med cdp-filer. Nu återstår finlir och test i annan dator samt att producera manualen. Sen åker banorna ut.

Nisse

ekankal 2014-02-01 14:58

Strongt jobbat Nisse, att du orkat dra projektet iland, trots alla problem du har råkat ut för efter vägen :tumme_upp:.

Jockes 2014-02-01 15:17

Kal bara hålla med Ekan! (som verkar ha fått i sig någon form av engelska?! :grin:) Otroligt kul att du har fortsätt, trots problem med bla träden som du själv sagt.

lan 2014-02-01 19:59

Sällar mig till hyllningkören ...
 
... ett gediget och tålmodigt arbete har lett fram till en mycket vacker rutt.

För min del har du full frihet att packa ihop och ladda upp det jag gjort !!!

Jag är så urtrött på allt Auranlarv med att alltid hänvisa till Download.

Att vi har så få fungerande rutter beror just på detta "plockepin" att få tag i alla dependencies från alla tusen håll. Stå på dig Nisse, du har mitt fulla stöd!

Ursus94 2014-02-01 20:23

Fantastiskt jobb du har gjort Nisse! :tumme_upp: Beundrar ditt tålamod med att orka genomföra så här stora projekt. Det här blir väl din tredje banan av den här storleken som du släpper?

bönan 2014-02-01 20:45

Nästan så man får lust att installera Trainz igen, riktigt snyggt! Alltid lika härligt när man får slutföra ett så stort projekt som en rutt, oavsett simulatorn! :applad::applad:

Nils Blid 2014-02-02 00:07

Tack för de vackra orden. De värmer. Några kommentarer:

LAn: Utan dina bidrag ingen bana.

Ekan: Med lite envishet kan man ro stora projekt i land. Men då behövs hjälp. Tack!

Ursus: Tredje banan, rätt. Vad ska jag nu hitta på?

Bönan: Får jag duig att ladda in Trainz igen, då kanske jag gjort någon nytta trots allt besvär jag ställt till med.

Nisse

Trainsmith 2014-02-27 16:05

Tack
 
Ännu en fantastisk bana av Nils, tack så väldigt mycket.


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:01.

Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009