Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   3D-design - Trainz (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=12)
-   -   HyttPytt femtioelva (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=34943)

lan 2014-03-31 17:36

HyttPytt femtioelva

2 bifogad(e) fil(er)
Det finns ett antal trevliga svenska lok att köra i Trainz numera men i många gamla STW-lok var hytten en besvikelse.
När jag kör en TÅG-simulator vill jag gärna köra i CAB-mode och inte "leka" modelljärnväg och köra i DCC( Märklintransformatorläget :visslar:).

När jag renoverade Hg var en av tankarna att få till en körbar hytt och det lyckades rätt bra (tycker jag själv).

Ekan har gjort fina ommålningar av U-lok och Ma-lok men varje gång jag sätter mig i hytten till t.ex. Ma blir jag besviken att hamna i en amrikansk BB-hytt.

SÅ jag gör några försök till att få till svenska hytter till svenska lok.

En bild på en bygynnande Ma-hytt:

Marcus Gustavsson 2014-03-31 21:16

Hade funderingar på att få in mitt Ma lok med hytt och allt, om nu exportern vill börja fungera det vill säga.

lan 2014-03-31 21:58

Marcus,
hur långt kom du med hytten? Jag tycker det är en väsentlig del av ett lok!

Marcus Gustavsson 2014-03-31 22:12

Citat:

Ursprungligen postat av lan (Inlägg 286319)
Marcus,
hur långt kom du med hytten? Jag tycker det är en väsentlig del av ett lok!

Den är egentligen färdig till den graden att jag inte tänker bygga och detaljera mer på den.
Loket i sig är också färdigt, allt jag behöver göra är att få det in i simulatorn, skon klämmer i att min exporter inte vill fungera.
Men det är ett problem jag håller på att försöka lösa nu.

Nils Blid 2014-03-31 22:34

Tycker mig känna igen en gammal vän - nämligen hytten i BJ O- och Ds-loken. I så fall är ett antal svenska Trainz-lok av SJ-märke att gratulera.

Hytten är nämligen förnämlig; mina tester visar att den är outstanding i Trainz. Med risk att trampa i synthen tror jag mig veta att hytten utvecklats av LAn och Korvtiger efter en intern strid huruvida pådraget skall gå i åtta lägen (Korvtiger) eller 16 (LAn).

Men viktigast är den tydliga vagnsbromsen. Att få stopp på tågsättet vid en U-tavla är en sport lika god som en annan.

Nisse

rac_hammer 2014-04-01 13:27

alla detaljer på loken tycker jag bidrar till en underbar helhets känsla och hytten är helt klart en av de större tårtbitarna :)

Hade vart underbart kul om det gick att få över Ma-loket Marcus :) hoppas det löser sig med exportern :rolleyes:

lan 2014-04-01 16:25

Med tanke på ...

1 bifogad(e) fil(er)
... det vi vet om Marcus förmåga vore det ju en nåd att stilla bedja om, att han får igång sin exporter :ber:

Jag har fått till en hyfsat lik hytt till de gamla STW-loken, som jag tror att Ekan har ev. uppdaterat till STL-standard :confused::confused::confused:

torpet 2014-04-03 15:44

Mycket välkommet

Har haft precis samma känsla, när det gäller de gamla loken, som hade hytter som, även om de var körbara, inte gav den riktigt genuina känslan när man kröp in i dem, även om de exteriört var väldigt tjusiga. Eftersom min egen förmåga att åstadkomma någon ändring var obefintlig är det nu mycket välkommet att mästaren velat ta sig an detta. Tack på förhand! /Torpet

Nils Blid 2014-04-03 16:34

Citat:

Ursprungligen postat av torpet (Inlägg 286521)
Har haft precis samma känsla, när det gäller de gamla loken, som hade hytter som, även om de var körbara, inte gav den riktigt genuina känslan när man kröp in i dem, även om de exteriört var väldigt tjusiga. Eftersom min egen förmåga att åstadkomma någon ändring var obefintlig är det nu mycket välkommet att mästaren velat ta sig an detta. Tack på förhand! /Torpet

Tills vidare rekommenderar jag BJ O Godslok och BJ Ds, lok som LAn och Korvtiger tagit fram för realistisk cabkörning. Dom är dessutom vackrare än SJ-loken.

Nisse

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:27.