![]() |
Slutet av alfabetet ...
2 bifogad(e) fil(er)
... är nu nått. Hittade en gammal Limamodell som jag i min ungdom filade på och målade för att likna ackumulatorloket SJ litt Öa. Detta lok är intressant för det beställdes av SJ för att sättas in i det omfattande elektrifieringsarbete som pågick 1925. Tyvärr var den tidens batterier dåliga och hade lång uppladdningstid så att loket tappade effekt mycket snabbt och blev därmed ganska oanvändbart. Bara 2 ex byggdes.
När jag hittade en ritning bland Bengans uppladdade var saken klar så en buildingbox blev det, sen får vi se!? |
Tycker det är lite kul att man under 20-40 talet försökte bygga batteri drivet och lyckades rätt bra med dåtidens teknik. Sedan skulle det dröja 80 år innan man börjat försöka samma teknik i större skala igen :)
|
Det mesta börjar komma på plats ...
1 bifogad(e) fil(er)
... mycket från Hg gick att använda. Den kanske kan användas till att växla Korvtigers Plåtvagnar när dom kommer ut? Om man tröttnar på ånglok som N och Ke vill säga ;)
|
Snyggt! Jag har alltid gillat växling och växel lok i trainz så värmer lite extra :)
|
Sjukt snyggt!! :tumme_upp::)
|
Sketasnyggt i vanlig ordning :tumme_upp:.
|
Tack till ...
3 bifogad(e) fil(er)
rac_hammar, Jockes och ekankal :tumupp:
Det är i alla fall TRE som uppskattar det jag gör! :confused: Öa utvecklar sig bra, so far. Jag har gjort en gråblå variant i texgroupen för jag misstänker att Öa i sin ungdom (1925) var blånerad så??? (Kanske Korvtiger vet???). Inredningen kompletterad med den s.k. "Tigerburen" innanför vilken Trafotorn, Motor och Relästack fanns. Här skulle man inte stoppa in fingrarna för då kunde "El Tigre" nypa till :mad: |
Ser mycket trevligt ut! :tumme_upp:
Just äldre svenska elektriska lok är väldigt intressanta tycker jag. Det här är även en helt ny loktyp för mig! |
Tjusigt!
Har vi inte redan kommit fram till att ellok är för modernt för mig? :D På leveransfotona så är den definitivt inte grå. Caput mortum är jag rätt säker på, som så mycket annat vid denna tid. Kan tänka mig att elloken började målas rödbruna samtidigt som man började måla vagnarna i samma färg, 1924, tre år innan Ö(a)-loken levererades. Du har något som sticker ut på skuggmeshen. Du är säkert medveten om det, men det är lätt att glömma bort! |
Tack Korvtiger!
Då vet vi det! Skuggan är en snabb PEV-soft så länge, får väl fila på den senare
|
Kul med detta udda lilla växel-lok.
Eftersom jag är uppvuxen vid en icke elektrifierad järnväg är min personliga erfarenhet av udda loktyper från min ungdom relativt begränsad. Men jag har ju sneglat en hel del på möjligheterna att bygga om det gamla Fleischmann-loket (tyska BR 69) till ett svenskliknande och då var det ju litt Ö som stod närmast. Det blev dock aldrig något i H0. Men nu får man ju rangera in LAns nya skapelse i lokstallet. Ser riktigt, riktigt trevligt ut! |
Batterier avger vätgas ...
1 bifogad(e) fil(er)
vid överladdning. Har modellerat huvarna öppningsbara via propertyrutan. Kan ju vara bra om man vill ställa upp ett förarlöst lok med öppna dörrar och/eller huvar:
(texturen är det Korvtiger kallar Caput Mortum (=dödskalle). Detta pigment görs numera av järn(III)oxid (tar död på mossa och alger). Vad det gjordes av på Rembrants tid skall vi kanske tala tyst om :mad: |
men det växte aldrig sjögräs på båtarna förr......
|
Egen Hytt ...
1 bifogad(e) fil(er)
till Öa är under tillverkning, gillar inte att sitta i en Ub-hytt och köra Öa :mad:
|
2 bifogad(e) fil(er)
tänkte när du ändå putsar på Öa så har jag lagt märke till att det ena vita toppljuset lyser baklänges. Verkar vara det som är A ände när man sätter ut loket. / Mvh R
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:59. |
Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009