Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   MS Trainsimulator - Allmänt om MS Trainsimulator / Open Rails (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=9)
-   -   Windows 8,1 (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=35399)

Åchristian 2014-11-12 23:10

Windows 8,1

Hej!

I dag fick jag från England MSTS-skivorna. Jag installerade dom på min laptop men hade inga större förhoppningar att det skulle lyckas eftersom jag i den har det OS som är nämnt i rubriken. Är säker på att det är grafiken som MSTS inte accepterar. Är det någon som vet exakt hur grafikkortet skall vara inställt för att det skall finnas en möjlighet att lyckas? Tror att det finns en och annan av er som kan köra i W 8,1. Det är inget AMD kort.
En sista möjlighet är att jag plockar fram min gamla ångmaskin som är laddad med XP. Där är det inga problem. Men jag vill helst inte ha den stationära framme också. Tar för mycket plats.

Christian :godnatt:

Totte 2014-11-12 23:19

Vad heter din laptop?
Varför inte använda Open Rails när MSTS inte fungerar med Win 8.1. Open Rails räddar oss MSTS-användarna.

Åchristian 2014-11-13 01:14

Jo, men nu är jag hemskt ringrostig i dessa sammanhang. Har inte kört tåg på säkert 3 år (om det räcker...).

Men i alla fall - laptopen är en MSI Intel Core i7 4700MQ @ 2.40GHz med Intel HD Graphics 4600 (MSI) och 2047MB NVIDIA GeForce GT 750M (MSI). Det är en s.k. speldator, så den skall klara av rätt mycket. MSTS är väl en munsbit tycker jag, men då får kanske simmen uppgraderas till W 8,1 först.

Jag använder gärna Open Rails, men jag vet ännu inte "installationsgången" här. Jag antar att man först måste installera MSTS-filerna och sedan OR ovanpå, rätta mig om jag fel :vetej: Gör vad som helst för att, som sagt,:grin: slippa ta fram den gamla stationära.

Totte 2014-11-13 09:44

Hej!
Jag själv har två datorer, en är fast och den andra är laptop. Min laptop heter Acer med Win7 Home Editor. Jag kan inte ha RailWorks på laptopen, för den är för stor att installera. Så jag har bara MSTS och OpenRails installerade.
Hos mig så har MSTS på konstigt sätt slutat fungera. Så jag kör bara med OR.
Varför har MSTS slutat fungera vet jag inte, kanske på grund av Windowsuppdateringar.

Åchristian 2014-11-13 13:14

Hej igen!

Min fråga är: Skall MSTS-filerna med uppdateringar installeras först (även om spelet inte fungerar)och därefter OpenRails (för att den skall fungera)? Jag kommer då att installera på laptopen med W 8,1.

Christian

Totte 2014-11-13 14:21

Citat:

Ursprungligen postat av Åchristian (Inlägg 291916)
Hej igen!

Min fråga är: Skall MSTS-filerna med uppdateringar installeras först (även om spelet inte fungerar)och därefter OpenRails (för att den skall fungera)? Jag kommer då att installera på laptopen med W 8,1.

Christian

Ja, det ska du göra.

Åchristian 2014-11-14 19:17

Ja, då är jag inne på spåret, OpenRails gjorde susen. Har t.o.m. lagt till Trollhättan. Tack så mycket, fortsättning följer...........

Med vänlig hälsning:Yeah:
Christian

Totte 2014-11-14 19:44

Kul att du lyckades! :tumme_upp:

hallonet99swe 2014-12-01 12:53

Det beror på grafikkortet i windows 8.1 för dem som har msts.

AMD/Intel har slutat fungera med msts i Windows 8.1.

Jag har sökt och sökt efter lösningar även fast jag inte lider av problemet pga Windows 7 där allt är funktionbart för mig.

Alla som har AMD har detta problem. (Intel också för den delen)

hallonet99swe 2014-12-01 12:59

Plus det finns redan en tråd om det här:
http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=35259

Totte 2014-12-01 14:01

Citat:

Ursprungligen postat av hallonet99swe (Inlägg 292396)

Alla som har AMD har detta problem. (Intel också för den delen)

Inte alla! Däremot många. Det kan hänga på moderkortet tror jag.
Säger man speldator så är moderkortet också spel.
Jag har AMD-grafik för spel och funkar utmärkt.

smajlet 2014-12-30 23:46

Då har jag äntligen fått min nya dator med Windows 8.1 Msts funkar perfekt. Skön kunna köra med alla inställningar på max och inga hackningar. Blir att installera Ts 2015 med som inhandlades för 68kr i nedladdnings version.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:06.