![]() |
Skandinaviens kraftigaste tanklok.
Hittade en artikel + ritning av ovan nämnda lok och blev sugen att bygga det, så nu är det kommet
en bra bit på väg. LKAB i Sverige beställde 1922 2 st. kraftfulla växellok av Hamar fabriken i Norge. Dessa tanklok skulle då sköta växlingstrafiken i Narvik. De var väldigt starka men klumpiga och dessutom så elektrifierades malmbanan från Sverige till Norge och då ersattes de 2 ångloken med el lok i slutet av 1920-talet. TGOJ köpte då de 2 övertaliga ångloken (Na 89 och Na 90) för att sättas in i växling i hamnstaden Oxelösund där de förblev en längre tid, men ersättes så småningom av SJ N lok. De 2 loken blev då stående en tid i Eskilstuna innan SJ kom att låna dem för växlingstjänst i Göteborgs hamn under senare delen av 1940-talet. Loken blev Skandinaviens starkaste tanklok med dragkraften 14.2 Mp (Jfr stortanken SJ N2 10,6 Mp). STH sattes till 40 km/t. Vikt 81,5 ton. Modellerade Na 89 brandskadades i Göteborg 1947 och blev återsänt till Eskilstuna där det slutligen skrotades 1955. Na 90 återvände också till Eskilstuna och blev sysslolöst. Det skrotades 1964. TGOJ Na 89: https://www.mediafire.com/convkey/a7...4dq7x4r46g.jpg I Trainz där jag förmodat loket målades enligt TGOJ "standard"?????: https://www.mediafire.com/convkey/08...v5fizsi66g.jpg https://www.mediafire.com/convkey/f5...4ybqn30n6g.jpg https://www.mediafire.com/convkey/bd...8xf5e5ic6g.jpg |
Tack för ännu ett fint ånglok, Vovven. :tumme_upp::applad:
Kunde inte låta bli att räkna alla dina ånglok och om jag räknade rätt, så fick jag det till 29st. Tar vi med lans ånglok, så har vi ca. 45/50st svenska ånglok till Trainz nu.:grin: |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:16. |
Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009