![]() |
Hur man kan börja ett bygge av en station...
5 bifogad(e) fil(er)
... tänkte jag visa m.h.a. Strömstad stn_
Etapp 1 är att samla in så många bilder man hittar, någon är förhoppningsvis så högupplöst att den kan användas som bas för att klippa delar ut. Jag har hittat 3 förlagor till Strömstad varav den första har hyfsad kvalitet - så den klipper jag delar ur. De övriga två förlagorna tjänar bara som hjälp för mått och utseende. De sista två bilderna är vad jag bl.a. knåpat ihop: Återkommer: |
Del 2
5 bifogad(e) fil(er)
Som att lägga pussel, fast man skära själv till bitarna och kopiera in och justera på plats. Två bilder på jobb med sydgaveln och sen var det lätt att fixa nordgaveln:
Inalles 20 deltexturer gjorda, dessa kommer senare att sättas samman till en stor textur som blir arbetstextur vid bygget - fördelen är att jag kan använda den som "backdrop" i byggprogrammet och göra alla detaljer så att mappningsproblem undviks !!!! Gatusidans mittdel och dito sidoskepp bifogas. Skall jag fortsätta rapportera eller är intresset NOLL ? Återkommer kanske: |
Citat:
|
Fortsätt MER ÄN GÄRNA...
... att visa bygget. Själv har jag ju sedan ett halvår kört fast i bygget av stationerna Hallsta- och Surahammar på Kolbäcksbanan så den kan vara mycket intressant att få följa ett proffs i arbete! Man lär sig alltid någonting när man studerar dina alster och byggreportage.
Tacksam för all kunskap jag kan tillskansa mig... |
Del 3
2 bifogad(e) fil(er)
När alla väggytor är klara kopierar jag in dom på två transparanta 2048x2048 px flak och fördelar och justerar. Detaljer som räcken, balkonggolv, ingångsgolv, skorstenar m.m. finns det gott om plats för senare. Taket blir en egen textur (för "tilingens" skull). Fönstern blir också egen textur för att kunna göra semitransparens och nightmesh, Bilder på de 2 (nedskalade) bastexturerna:
Återkommer: |
Buildingbox ...
2 bifogad(e) fil(er)
... byggprogrammet är alltid = starten av ett bygge. I detta fall har jag använt de nyss förfärdigade texturerna, ser bra ut :grin:
|
Som Tödde o Mödde ...
2 bifogad(e) fil(er)
... Strömstad stn var beställd, vad bidde det då . det bidde en vägg i taget.
Alltid bra att tidigt exportera till Trainz - man ser ev. misstag, ser saker bättre och upptäcker fel tidigt - rekomenderas! |
Iakttagelser...
2 bifogad(e) fil(er)
... under byggets gång:
Det här med att lägga skuggor på texturerna (som Ekan är så bra på!) verkar bli helt onödigt i TANE :) Men att fånga dom med Screenshot går inte (tydligen nåt som fattas N3V!!!) men med ett captureprogram kommer de med (bild1 från TS2010, bild2 från TANE). I övrigt går bygget framåt, den "svåra" biten med Ingång och balkong gick ganska bra. Alphakanalen på huvudtexturerna är borttagna eftersom den inte går ihop med de semitransparenta texturerna för balkongräcke och fönster (de senare skall justeras framöver!). På TANEbilden kan ni se hur snyggt skuggorna sätts, det finns ett ljust parti på balkongen som beror på bortagna polygoner men som blir bra när taket kommer på plats: Återkommer: |
Hur får du fram mått mm? För även om du använder fotona som bakgrund i 3d programmet så måste du väl ha några mått att utgå ifrån så skalan mm blir rätt?
|
Citat:
|
2 bifogad(e) fil(er)
Väggar och tak på plats. Grunden är 3 m djup och syns om man sänker marken på baksidan. I övrigt återstår en del detaljjusteringar och mappningar
|
Har en liten tanke, hur ser interiören på huset ut i TANE? Tänker blir den mörk/skuggad då ljuset inte når in? För i TS2010 (som jag antar att senaste bilderna är ifrån) så är väggarna på insidan lika ljusa som på utsidan så man skulle ju vilja mörka ned interiören för att få upp realismen lite till. Men eftersom du använder samma textur till utsidan som insidan så vill man ju inte göra en kopia av den och mörka ned eftersom man då får två texturer, vilket drar mer minne. Så jag tänkte att man kan använda sig av två material istället, ett till polygonerna som pekar utåt som är som samma som du har nu och ett annat material till insidan, där du pekar på samma textur som till utsidan men att du drar ned materialets ljushet i 3dsMax. Då får man en textur precis som nu, men olika ljushet inne och ute. Men om TANEs grafikmotor redan sköter om det så skulle det ju innebära att man får "dubbelt så mörk skugga" inomhus, vilket kanske inte är önskat.
Hursom, bra jobb med texturen denna gången, mycket naturtrognare färger! :tumme_upp: |
Bugar och tackar Korvtiger...
8 bifogad(e) fil(er)
... jag har just exporterat Strömstad till TANE, de fyrasista bilderna är därifrån, tyvärr verkar storleken på fonterna i effects inte stämma längre - jag tror jag läste nåt om detta nånstans? - det som tidigare var 24? px/tum har tydligen blivit nåt annat??? - eller nåt annat lurt - Arial verkar funka som förut.
Tyvärr tar inte screenshot med skuggor så man får fånga dom med ett captureprogram. De fyra första bilderna är från TS2010. Har justerat tex och mappat om en del, och satt in källarfönster på gatusidan samt dragit ut grundmuren i N-S riktning. Lite bilder att synpunktera så länge: |
Förtydligande...
2 bifogad(e) fil(er)
Citat:
I GE finns en linjal där man i vy rakt uppifrån och max zoom kan mäta upp stationens tak på dm när. Sedan vidtar lite räkneövningar och en bra, restituerad bild av fasaderna. Jag visar med några bilder från förberedelserna av Uddevalla. Taket är framgooglat till 35x16 m - sen får bilderna från GIMP tala själva och ni kan ju roa er med att själva räkna fram långfasadens mått :visslar:: |
Citat:
Ett som jag använt heter ImageJ och är tyvärr lite svåranvänt men det funkar. Om jag inte mäter fel så är fasaden då 34meter lång och 8m till takfoten? |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:44. |
Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009