Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   Trainz - Allmänt om Trainz (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Ej gått in i Tane (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=35881)

Bengan 2015-10-14 08:51

Ej gått in i Tane
 
3 bifogad(e) fil(er)
Här öppnar jag en tråd på saker, som inte har gått in i Tane direkt.

Först ut, Lennarts B-lok. Dom båda loken och dom tre tendrarna.

Här spökar coronorna för lok och tender.

För tendrarna, så gnälls det över taggen speedlimit.


EDIT: För loken och tender, så gnälls det för LOD. Men det var väntat och gäller även F-loket. Ingenting, som jag tar upp igen, inför kommande test.


.

Bengan 2015-10-14 08:58

TGOJ Y3a 125
 
2 bifogad(e) fil(er)
TGOJ Y3a 125 gick ej in i Tane och troligen så är det coronorna som är boven här också, då det är samma som till B-loket.

Bengan 2015-10-14 09:29

SJ ABo1
 
2 bifogad(e) fil(er)
Korvtigers SJ ABo1 gick ej in i Tane.

Fick felmeddelande på Biblioteket för brygga och bälg. Tar för givet, att dom andra passagerarvagnarna får samma felmeddelande.

På vagnen, bara varningar.

.

Bengan 2015-10-14 13:51

Har fått igång B-loken och dom tre tendrarna + TGOJ Y3a 125 i Tane.

Coronorna som bråkade, är fixade efter Lennarts tips i nedanstående länk.

http://www.e-buzz.se/forum/showpost....81&postcount=7

och tendrarna kom igång, efter att jag tog bort raden speedlimit i deras configar.

Men var katten hittar jag mina Screenshots i Tane. Kan ju inte vara meningen, att man måste köra Print Scrn och gå ur Tane varje gång, för att klistra in det i ett bildprogram.

Jockes 2015-10-14 14:25

Citat:

Ursprungligen postat av Bengan (Inlägg 298274)
Har fått igång B-loken och dom tre tendrarna + TGOJ Y3a 125 i Tane.

Coronorna som bråkade, är fixade efter Lennarts tips i nedanstående länk.

http://www.e-buzz.se/forum/showpost....81&postcount=7

och tendrarna kom igång, efter att jag tog bort raden speedlimit i deras configar.

Men var katten hittar jag mina Screenshots i Tane. Kan ju inte vara meningen, att man måste köra Print Scrn och gå ur Tane varje gång, för att klistra in det i ett bildprogram.

Hittade screenshotsen här: C:\Users\XXXXXXXX\AppData\Local\N3V Games\TANE\screenshots =)

lan 2015-10-14 14:34

Ekan tipsade att göra en genväg på skrivbordet!

Bengan, alla asset måste ha en mesh-table i TANE men det går bra med en tom

mesh-table
{
}

Bengan 2015-10-14 14:57

Citat:

Ursprungligen postat av Jockes (Inlägg 298276)
Hittade screenshotsen här: C:\Users\XXXXXXXX\AppData\Local\N3V Games\TANE\screenshots =)

Är så urkorkad dum, när det gäller datorer i vanliga fall.

Var ska man hitta detta någonstans, för jag hittar ingenting på min c-disk.

Bengan 2015-10-14 15:02

Citat:

Ursprungligen postat av lan (Inlägg 298278)
Ekan tipsade att göra en genväg på skrivbordet!

Bengan, alla asset måste ha en mesh-table i TANE men det går bra med en tom

mesh-table
{
}

Ekans tips, är jag inte med på.

Har det något med Screenshotsen att göra och hur gör man då?

Det andra, tror jag att jag är med på.

Om jag lägger in en tom

mesh-table
{
}

i Korvens Biblioteket för brygga och bälg, så borde vagnarna hoppa igång.

Bengan 2015-10-14 15:32

2 bifogad(e) fil(er)
Fick in Korvens vagn, efter att jag la in en tom

mesh-table
{
}

i configen.

Men texturegruppen vill inte fungera ordentligt.

Går att byta från olivgrön/blå till helblå, men inte från helblå till olivgrön/blå. Så man måste sätta ut flera vagnar, ända tills olivgrön/blå slumpas fram.
Nästa gång, jag startar upp Tane. Så har olivgrön/blå blivit helblå.

EDIT: Alla Korvtigers vagnar, har jag nu fått in i Tane. Tror att jag även har funnit lösningen till problemet med texturegrupperna. Det är alltid den första texturen, som inte vill komma tillbaka och det borde vara samma problem med godsvagnarna, där jag skrev att texturegrupperna fungerade. Tror att det går att lösa, om jag flyttar den första texturen från själva vagnen och lägger in den i texturegruppen. Så det får bli nästa test för mig i Tane.

.

lan 2015-10-14 19:26

Citat:

Ursprungligen postat av Bengan (Inlägg 298280)
Ekans tips, är jag inte med på.

Har det något med Screenshotsen att göra och hur gör man då?

Gå in i TANE-mappen, var du nu har den, och sen till local - screenshots och skapa en genväg till skrivbordet !

Bengan 2015-10-14 19:46

2 bifogad(e) fil(er)
Citat:

Ursprungligen postat av lan (Inlägg 298283)
Gå in i TANE-mappen, var du nu har den, och sen till local - screenshots och skapa en genväg till skrivbordet !

Har mitt Tane på

C/Program/N3V Games/Tane

I Tane-mappen så finns det en massa programtillägg, program och DAT-fil.

Sen finns det även en mapp som heter resources och i denna, så finns det 14 mappar.

Gått igenom alla mappar som finns där, men hittar ingen local/screenshots

EDIT: Lagt till bilder. Med Tane-mappens innehåll. Går jag in i mappen resources så finns dessa mappar där, men jag hittar ingen local/screenshots någonstans.

korvtiger 2015-10-14 20:14

Citat:

Ursprungligen postat av Bengan (Inlägg 298286)
Har mitt Tane på

C/Program/N3V Games/Tane

I Tane-mappen så finns det en massa programtillägg, program och DAT-fil.

Sen finns det även en mapp som heter resources och i denna, så finns det 14 mappar.

Gått igenom alla mappar som finns där, men hittar ingen local/screenshots

Lan menar att du skall gå in i C:\Program\N3V Games\Tane, skapa en mapp local, och i den högerklicka och välja Nytt>Genväg. Sedan kan du sätta den genvägen till att peka på där TANEs screenshotsmapp faktiskt ligger som Jocke talat om ovan.

Kul att alla grejer gick in utan alltförmycket trassel! Med detta så får jag nog själv ta och inhandla TANE så man inte hamnar efter i utvecklingen :D

När det kommer till texture-replacement, är det samma fel på Lans godsvagnar också?
Kan du testa på någon specifik vagn, som F1 eller G3 som har fler än två texturer:
1. Kolla i config för texture-replacement hur många texturer som skall finnas (dvs antalet strings i tabellen, eller antalet png-filer i mappen + 1 (default-texturen ligger i vagnens asset som du redan påpekat)
2. Om du sätter ut flera vagnar av den sorten, slumpas alla olika texturer fram?
3. Om du går in i var och en av de vagnar som finns, går det att byta textur? Går det bara att bläddra fram till en textur? Är det samma vilken textur du än började på? Är det samma textur den stannar på varje gång?

lan 2015-10-14 20:15

C: - Användare -DIn Mapp (min heter lelle) - Appdata - Local - NV3 Games - TANE -build blajblajblaj - screenshots

Medger att den är väl gömd :mad:

Bengan 2015-10-14 22:02

Svar om texture till Korvtiger.

Har inte hunnit kolla på Lennarts vagnar än, men misstänker att det är samma sak med allt som har texturegrupp.

Det är att den allra första texturen, inte vill komma fram.

På dom vagnar, som endast har två texturer. Där slumpas båda fram, men går jag in via ? och vill byta texture. Så vill inte texturen, den första som ligger i själva vagnen inte komma fram.

Tar jag en av vagnarna med fyra texturer, så slumpas alla fram. När jag ska byta texture med ? Så går det att bläddra vidare texture till texture. Men när jag kommer fram till den ljusa texturen, som ligger i själva vagnen. Så kommer inte den texturen fram. Bläddrar jag ett steg till, så kommer nästa texture O.S.V. Så det är bara texturen i självs vagnen som inte vill komma fram. Dom som finns i själva texturegruppen, dom kommer fram som dom ska. Det är bara, när man har gått varvet runt. Så sista texturen blir kvar, då det egentligen ska bli den ljusa som är den första.

Nu blev det nog väldigt luddigt, ser inte riktigt vad jag har skrivit. Då jag skriver från mobilen just nu.

Edit. Enda sättet som jag har lyckats med än. Är att jag även har stoppat in original-texturen från vagnen i texturegruppen. Då får jag med alla texturerna, men när man har gått varvet runt. Så får man gå ett steg till. Har lagt original-texturen sist i configen, så att samma texture ligger kvar när jag har gått varvet runt. Enda nackdelen med det hela, är att texturegruppen får en texture till och att man måste göra ett extra tryck på ? När man har gått varvet runt och vill komma till nästa texture.

Tar och gör ett test med Lennarts vagnar och texturegrupp imorgon, men jag tror att det är samma problem där.

korvtiger 2015-10-15 00:18

Det låter som att N3V har en bugg i API:t. Vad som händer är att man anropar en funktion som byter texture med texture-asseten som en parameter. Men när man vill byta till den första så måste man skicka in null (inget värde) som texture-asset och då skall texturen ersättas med default-texture, dvs den som ligger i vagnens asset. Det är så som det är definierat i API:t enligt: http://online.ts2009.com/mediaWiki/i...ureReplacement och så funkar det uppenbarligen inte, så antagligen är det en bugg. Den blir förhoppningsvis fixad.
Bläddringen är inte kopplad till detta, så texturen bara byts inte men texture-texten byts som vanligt när man kommer till den första.

Sedan lät dig på dig som att spaningen av texturer inte fungerade, vilket bör vara av samma anledning, om du sparar en vagn med den första texturen (framslumpad, eftersom det inte går att byta till den) så kommer den inte att kunna sättas när du laddar banan och en annan textur väljs. Men om du inte har den första texturen så borde det fungera som det ska. Verkar detta stämma?


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:32.

Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009