![]() |
Vad har ni för bil?
1 bifogad(e) fil(er)
Jag tänkte att det finns en del här på forumet som också är bilintresserade, så vi kunde visa vad vi har för bilar, eller vilken er drömbil är. Ingen skryttråd, bara visa och diskutera! :)
Jag börjar med en bild på min Volvo 244 DL - 1986. Här är den med vinterhjul, så inga kromade navkapslar ännu, tyvärr... Min drömbil? Volvo P1800, 164 eller Ford Mustang (ny eller gammal). :) |
Nästan så jag kan säga att din 244a är min drömbil. Lättskruvat, hållbar och reservdelar överallt. Mycket fin 240 har du, var rädd om den!
Jag har haft 5st. 240 själv. Har också haft Volvo 66DL, Fiat 123, Peougot 304, Ford Taunus kombi -81, 2st. Volvo Amazon, Ford Granada kupe -73. och nåra till.. Nu har jag ingen bil sen 5-6 år tillbaka. Tycker inte jag har råd och har busshållplatsen 20 meter ifrån där jag bor. Saknar bil enbart när jag ska handla, jobbigt att ta 4-5 matkassar på bussen. Men är man arbetslös så är man... Edit: Glömde ju raggarbilen jag hade. Var en Plymouth Barracuda -65, som jag köpte utan motor och låda. Jag och en kompis stoppa i en 318 och automat i den (360 + manuell innan). Hade den tyvärr bara nått år och sålde den, för jag behövde pengar. Innan jag hunnit besikta den, så körde jag ändå en del och blev stoppad av snuten på motorvägen mellan Sundsvall och Timrå. Att den inte var besiktigad, brydde dom sig inte så mycket om. Däremot blev det ett jäkla liv, om det skämt-skattemärket jag klistrat på. Höll på att åka på urkundsförfalskning, men det sluta med en varning. |
Haft körtkort i två år och ännu inte skaffat någon egen första-bil :visslar: Kör istället med morsans Seat Ibiza -12, då hon aldrig använder den längre.
|
Det var riktigt länge sedan jag skrev något, men eftersom jag är inne lite då och då och tittar så kan jag väl visa lite livstecken :)
Mitt bilägande började i oktober 2013 när jag 19 år gammal plötsligt blev tvungen att ha en bil pga arbete och orealistiska pendlingstider till plugget. Med en väldigt liten budget så började jag leta runt bland 15 år gamla bilar, men allt i den prisklassen var mer eller mindre sopslut. Så det fick bli en lite äldre bil i stället, en 1990 års Audi 100 2.0E i riktigt fint skick för 12000:- På sätt och vis så tycker jag att den påminner om din, Bönan. https://dl.dropboxusercontent.com/u/..._100103-PS.jpg Audin gick riktigt bra faktiskt, och jag har många goda minnen från den. Bl.a. när vi körde Stockholm-Övik med full bil i 140 blås, det var inga som helst problem för den. Bekväm var den också. Dock så var den som sagt lite gammal, så det var så klart lite saker som fick bytas. Eftersom jag dessutom är beroende av att ha en fungerande bil varje dag så blev det några sura söndagar på vintrarna liggandes på rygg under bilen och byta generator, eller drivremmar eller något. När bensinpriset dessutom sköt upp i höjden så blev den lite väl dyr i drift för mig som pendlar nästan 3000 mil om året. Jag fyllde 85-literstanken och kom typ 85 mil. Inte så himla bra... Så i April 2015 var det dags att byta. Audin såldes för 11000:- och i stället köpte jag en 2012 års Volvo S40 Diesel (Miljöbil). Den är inte lika spännande, men den gör sitt jobb riktigt bra och det är det väsentliga. Bensinräkningarna är inte längre 4-siffriga och jag slipper mecka lika mycket :ber: https://dl.dropboxusercontent.com/u/..._100072-PS.jpg Jag gillar dock 80-talsbilar, och säger inte nej till att ha dem som hobbybilar. En fin Subaru XT hade jag definitivt inte avböjt! :) Sedan om äldre bilar verkligen är så himla mycket mer lättskruvade vet jag inte om jag själv skulle vilja påstå. Visst är det lite mer elektronik i nyare bilar, men i stället för att behöva löda en massa kablar så byter man hela kontaktdon som faktiskt inte är så dyra på ebay eller liknande. Felsökningar på moderna bilar är också mycket lättare och tidseffektivare än på gamla bilar då bilen själv säger ungefär vari felet ligger. På mina gamla Audi kunde en felsökning ta flera timmar innan vi listade ut vad som strulade, så överlag tycker jag bättre om att skruva på nyare bilar. Med en Haynes reparationshandbok och lite verktyg så kan man faktiskt göra det mesta själv även på moderna bilar. Dessutom har inte bultarna rostat fast lika hemskt, men det är en annan sak :) |
Audin såg ju riktigt trevlig ut, synd med bensinförbrukningen. Konstigt att den drog så mycket. Min ligger på mellan 0.80-0.82 på landsväg och den är dessutom fyrväxlad.
|
1 bifogad(e) fil(er)
Tänkte också dela en bild :)
Då va det dags för oss att byta ut vår silvriga S60, vår pärla som vi varit väldigt nöjda med, mot en annan S60 som kört mindre. I vår nygamla S60, den röda, finns navigation, med tv, dock går det inte att se tv i dagsläget eftersom alla analoga kanaler las ner för flera år tillbaka. Vet någon av er om det går att köpa en digital till analog tuner? |
Kör en Peugeot 208 -15 som jag är nöjd med hittils, liten och smidig och räcker för mina behov :)
|
Tar mig friheten att knuffa till tråden med ytterligare en Volvo. :) Soppasnål och bekväm kärra.
http://i187.photobucket.com/albums/x...pst5nmh4rx.jpg |
S60? Ingen stor entusiast av moderna bilar men Volvos S60/80/90 är riktigt snygga. Jäkligt synd att de inte finns med bakhjulsdrift.
|
Citat:
|
Ja gamla S90 och V90, men de var ju bara uppiffade 960. Jag menade nya S/V90 som snart kommer. En S90 från 90-talet är ju drömbilen, när 240n blir för gammal att ha till vardags. :)
https://i.kinja-img.com/gawker-media...ntxqtl5gcx.jpg http://teknikensvarld.se/wp-content/...ce-700x457.jpg |
1 bifogad(e) fil(er)
S90 och V90 fanns bara på två årsmodeller 1997 och 1998.;) Årsmodeller före dem var 960.
Jag bytte bilen till Volvo C30 D2.0. Det var stor skillnad på bränslekostnad. Numera har jag V50 D2.0. |
Citat:
|
Efter lång tids frånvaro från forumet är även jag tillbaka. Jag äger sedan slutet av april en Volvo S40 1.6D årsmodell 2008. Kanske inte det absolut roligaste att köra, men den är bränslesnål (runt 0.5l/mil blandad körning) och bekväm :)
Har ingen bra bild på den ännu, men det kanske dyker upp framöver. |
1 bifogad(e) fil(er)
Mitt åk :) Volvo V70 Classic Bi-Fuel från -07.
Hybrid som går på såväl fordonsgas (Metangas, tankar i regel lokalproducerad biogas) och är således också klassad som miljöbil. Haft bilen i tre år och trivs verkligen riktigt bra med den. Lite extra meck med gassystemet, men min lokala Volvoverkstad tar riktigt bra hand om bilen och gör gladeligen jobb på gassystemet när så behövs :) |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:36. |
Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009