Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   Trainz - Allmänt om Trainz (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Vad krävs för att kunna göra repaints? (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=36136)

germundal 2016-05-08 20:17

Vad krävs för att kunna göra repaints?
 
Jag antar att det är väldigt svårt att göra repaints men vill försöka. Är väldigt sugen på att göra en repaint på VIRM och försöka få den till en X40, är också väldigt sugen på att göra en repaint på DB Br 442 Talent till X61 Östgötapendeln :drool:. Men iallafall, nån som har nått tips?
---------------------------------------------
ArvidG03SWE

korvtiger 2016-05-08 22:46

Du behöver egentligen bara ett grafikredigeringsprogram. Till exempel Photoshop, Paint Shop Pro om du råkar ha tillgång till dessa, eller någon gratisvariant som Gimp eller Krita annars.

När du sedan skall måla så är det kanske enklast att göra en kopia på asseten du vill göra repaint på med din egen kuid. Sedan är det bara att öppna den och leta reda på de texturer du vill rita på och börja kladda! :rolleyes:

Vissa lok och vagnar (de flesta av STLs fordon till exempel) har texture groups. Med lite klurande kan du säkert lista ut hur man lägger till egna texturer till dessa. I princip kopierar du en av texturerna, kopierar en texture.txt-fil och länkar den till rätt textur, samt lägger till saker på två ställen i texture-groupens
configfil.

germundal 2016-05-09 21:07

Citat:

Ursprungligen postat av korvtiger (Inlägg 301953)
göra en kopia på asseten du vill göra repaint på med din egen kuid. Sedan är det bara att öppna den och leta reda på de texturer du vill rita på

Tack korvtiger! Kan du förklara detta steg lite mer ingående bara? Är det jpg-filer i nån mapp?

Photoshop finnes.

korvtiger 2016-05-09 23:49

Absolut!

(Jag vill minnas att det är någon av de äldre Trainz-versionerna TS20xx du använder dig av, så jag beskriver hur man gör där. Har du TANE så ser det lite annorlunda ut)
* Leta reda på fordonet du vill göra en repaint på i Content Manager (CM) och gör en kopia på den genom att högerklicka på det och välja "Clone".
* Det kommer nu att skapas en kopia av loket men med din kuid på. Den kommer att vara Open for Edit och visas ensam i listan.
* Högerklicka på den och välj Edit>Edit in Explorer. Ett utforskaren-fönster kommer nu att dyka upp.

Det första du ska göra är att leta reda på en fil som heter config.txt som ska ligga direkt i den mappen som visas. Det är i denna fil som alla inställningar för asseten görs.
Öppna filen i en texteditor och leta reda på raden som börjar med username. Till höger på den raden borde det stå något inom citattecken, vilket är assetens namn i spelet. Ändra det till ett namn du känner igen (Om du ville måla en X40, skriv "X40").
* Spara och stäng config-filen.
Sedan är det bara att leta reda på texturerna som du vill måla om. Oftast är de i .tga-format, ibland .jpg. Det finns även vissa fall då de är i .texture-format och då går de inte att manipulera tyvärr.
Det går inte att veta vad texturerna heter och det finns oftast flera stycken för olika delar av modellen. Kolla på filstorleken, huvudtexturerna som man är intresserad av brukar vara de som är störst.

När du målat färdigt stänger du utforskar-fönstret och går tillbaka till CM. Högerklicka på asseten och välj Commit. Den kommer nu att sparas i Trainz databas och du kommer att se att namnet på asseten ändras till det namn du gav den i config-filen. Sedan är det bara att starta spelet och kolla hur det blev! :rolleyes:

Bengan 2016-05-10 06:31

Finns även ett par program till, som hjälpmedel. Som jag inte direkt kommer ihåg deras riktiga namn. Ett för att kunna öppna upp dessa med texture-format och ett för att kunna titta på in-filerna. Då behöver man inte starta upp Trainz varje gång, utan att man kan titta direkt hur ommålningen ser ut.

Kollar upp dess riktiga namn, när jag kommer hem. Om nu inte någon annan hinner före.

Bengan 2016-05-10 14:05

Citat:

Ursprungligen postat av Bengan (Inlägg 301962)
Finns även ett par program till, som hjälpmedel. Som jag inte direkt kommer ihåg deras riktiga namn. Ett för att kunna öppna upp dessa med texture-format och ett för att kunna titta på in-filerna. Då behöver man inte starta upp Trainz varje gång, utan att man kan titta direkt hur ommålningen ser ut.

Kollar upp dess riktiga namn, när jag kommer hem. Om nu inte någon annan hinner före.

Sådär.

Program för att öppna IM-filerna heter Trainz Mesh Viewer 2.

Program för att öppna texturer i Texture-format heter Images2TGA.

Du hittar dom här i länken nedan + några andra användbara program till Trainz.

http://trainz.shaneturner.co.uk/tuto...t-trainz-tools

Sök på PevSoft Trainz Tools, så hittar du mer info.

germundal 2016-05-11 21:30

Tusen tack till er båda!

Jag har kollat runt och det ligger både tga, jpg, bmp och im i mapparna.

Det ser ut som att det är jpg-filerna jag ska kladda på, jag provar det så märker jag ju om det slår igenom!

Spännande :)

Vänersborgs_Stinsen 2017-03-01 10:37

1 bifogad(e) fil(er)
Det måste jag testa. jag sacknar några fordon i BJS målning.

ekankal 2017-03-01 15:26

Citat:

Ursprungligen postat av Vänersborgs_Stinsen (Inlägg 305991)
Det måste jag testa. jag sacknar några fordon i BJS målning.

Du får väl visa upp vad du har åstadkommit sen ;):).

Lycka till :).

Vänersborgs_Stinsen 2017-03-01 21:20

1 bifogad(e) fil(er)
Vilken fil ska man han

Jockes 2017-03-02 16:18

Det bör vara texturgruppen, men för att säkerställa att inget går fel, är mitt tips att först klona den :)

lan 2017-03-03 20:17

Citat:

Ursprungligen postat av Vänersborgs_Stinsen (Inlägg 305991)
Det måste jag testa. jag sacknar några fordon i BJS målning.

Nu, med dina nya kunskaper med BJ Da blir säkert detta "lätt som en plätt" !

Vänersborgs_Stinsen 2017-03-03 20:39

Citat:

Ursprungligen postat av lan (Inlägg 306050)
Nu, med dina nya kunskaper med BJ Da blir säkert detta "lätt som en plätt" !


Blir det nog 😊 Tack!!


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:14.

Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009