![]() |
Signalteknisk fråga
Hej!
Har några undringar som jag både länge och väl har funderat på. 1. Kolla på följande bild. http://www.ekeving.se/r/bgd/EJ/SRJ/AutLb_1942c10.jpg Jag vill kunna växla smidigt vid Stockholm Ö och Dj. Ösby. Problemet är bara det att använder jag mellansignaler så går det inte att växla eftersom dessa alltid lyser rött när påföljande utfartssignal visar stopp. Skulle det gå att byta ut samtliga signaler, förutom infartssignalerna, till blocksignaler utan att påverka trafiken påtagligt? 2. Nästa bild: http://www.ekeving.se/r/sr_Ebrsi/Ebrsi_2506-001.jpg Om jag sätter dit blocksignaler på 206, 208, 207, 209 så fungerar det att t.ex. rangera ett lok. Men problemet är då att vid möte så kommer ai-tåget att köra ut på linjen och ställa sig vid utfartssignalerna och blockera infarten. Hur löser man det? 3. Sista bilden: http://www.ekeving.se/r/sr_Ebrsi/Ebrsi_1457-001.jpg En station med enbart infartssignaler, som ju var vanligt förr. Är det ens möjligt att i OR lyckas få möte utan några som helst signaler inne på stationen? Alla stationer norr om Lindholmen hade enbart infartssignaler (förutom någon enstaka). Har klurat på detta rätt länge, men inte kommit fram till något vettigt. Är det någon här som vet? Lämpliga signalscript har jag letat efter, men förgäves... |
Några tankar. Jag tror att det blir svårt att få till det med blocksignaler, man måste ju kunna ge signalbesked för avvikande huvudspår och det kan ju inte en blocksignal göra.
Växling får i verkligheten inte ske på kör i huvudsignal om det inte står i stationens (driftplatsens) säkerhetsplan, alt efter muntligt tillstånd från tågklareraren. Jag saknar detta i MSTS/OR lika mycket som du gör, jag skulle verkligen önska att simmen kunde skilja på tåg och växlingsrörelser och tillåta separata signalbesked för tågväg och växlingsväg. Antagligen svårt att få till. På en station med enbart infartssignal, vilket är ganska vanligt än idag, finns det S-tavlor placerade där mellansignalerna annars hade stått. Dessa har betydelsen "tågvägs slutpunkt" och här måste tåget stanna. För att få köra vidare, måste något av följande vara uppfyllt:
Detta kan alltså enbart förekomma på system M (tåganmälan, TAM). Om angränsande linje har linjeblockering räknas stationen ändå som system M. |
Citat:
Citat:
Citat:
|
Det är mycket möjligt att det finns en S-tavla, den kan nog fungera som mellansignal.
Man skulle kanske kunna få till en tågklarerare som ger körtillstånd när S-tavlan visar "kör" och mötande tåg har inkommit, i MSTS ögon en semafor. Denne är lämpligtvis scriptad som en försignal. Enda kruxet är att det i så fall behövs 4 st tågklarerare för en enkel mötesstation vilket minst sagt är överdrivet. Alternativt kan man ha en utfartssignal och sätta försignals-tågklareraren mellan S-tavlan och utfartssignalen. Då behöver vi bara 2 tågklarerare. Ännu en för mycket dock... |
Kan tillägga att jag också är i högsta grad intresserad av att få till stationer utan mellansignaler i MSTS, jag avser bygga Siljansbanan så som den signaltekniskt såg ut före fjärrstyrnigen 1993.
Jag är osäker på huruvida stationerna var fullständigt signalreglerade, men Mora är i alla fall än idag inte det. Endast en mellansignal bortom den yttersta växeln (utfartsblocken står längre ut), tkl ger körtillstånd till samtliga tåg. |
S-tavlan är scriptad väldigt enkelt. Verkar inte kunna påverka något.
Ett alternativ som jag tänkt på är att "gräva ner" de signaler jag inte vill ska synas. Kanske det enda sättet. Men signaleringen på de större bangårdarna är värre. SHUNT-dvärgarna, som jag gärna vill använda, är ju jämt i stort behov av huvudsignaler åt samma håll bakom sig - vilket ju inte alltid är så lämpligt. Svårt är det... EDIT: Jag förstår att du också vill skippa mellansignalerna på vissa stationer. Det blir lixom en större prick över i:et då :) |
Hej!
MSTS är förenklad signalsystem. Det går inte att följa precis efter signalkartorna. Om två signaler åt samma håll placerade så funkar det inte. De röda kuberna måste mötas mot varandra, spets mot spets och platta mot platta. |
Ja, förhoppningsvis kommer det att gå att göra mer avancerade signalsystem i OR i framtiden.
|
1 bifogad(e) fil(er)
Så här ska det vara.
|
Men inte ska det vara block inne på stationen. Det bör vara mellansignal och sen en blocksignal efter växeln. Det har fungerat för mig i alla fall!
|
Ja, sådär brukar jag göra (men med mellansignaler ist. för block på stationen).
Min fråga handlade främst om hur man kan få till Dj. Ösby. på ett smart sätt för växling. Kolla ritning: http://www.ekeving.se/r/bgd/EJ/SRJ/AutLb_1942c10.jpg Men nu har jag förstått att det inte är så lätt. Min bana följer dessutom noga ritningen där varje spår är enkelriktat. Då blir det extra krångligt att placera ut växlingsdvärgar (SHUNT). En annan del av frågan handlade om hur man får tågmöten på en station med enbart infartssignaler. Men det verkar inte gå heller. |
1 bifogad(e) fil(er)
Hej!
Jag såg t.ex. uppspåret så står många signaler i samma håll, det klarar inte MSTS. Tyvärr. Prova placera 7-dvärg bakom HD-singaler så att kuberna blir rätt. |
Citat:
Vad ska jag med 7-dvärgen till? |
Okej, du gör som du vill. Lycka till!
|
På gamla anläggningar (nu talar vi långt tillbaka, fram till 70/80-talet kanske) fanns det dubbelspåriga sträckor med linjeblock som inte var fullständigt signalerade, då fanns dvärgar i den icke normala färdriktningen. Det är mig veterligen det enda tillfälle då dvärgsignaler används ute på linjen.
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:25. |
Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009