![]() |
WNJ - Westergötland- Nerikes Jernvägar
Jag vet inte hur många som minns att jag för en 6-7 år sedan lade upp en halvfärdig Trainz-bana baserad på den legendariska modelljärnvägen WNJ - Westergötland- Nerikes Jernvägar som finns i Skövde. För oinvigda så är WNJ alltså en av Sveriges mest välbyggda modelljärnvägar, vilken är baserad på ett aldrig verkställt järnvägsprojekt på en järnväg mellan Mölltorp på statsbanan Skövde-Karlsborg och Laxå på Västra stambanan. När jag lade upp mitt bygge så påstod jag att jag inte skulle fortsätta bygga på den, vilket har visat sig vara lite felaktigt. Har fortsatt att bygga lite smått på den och fått till en till station och fullständiga landskap mellan de färdiga stationerna. Har dessutom fört över den till TANE och uppdaterat den med mer moderna spår, växlar och signaler. Eftersom det har klagats lite på att det råder brist på TANE-kompatibla banor så ämnar jag lägga upp denna bana som en liten julklapp till er, förhoppningsvis inom de närmsta dagarna.
Banan är inte jättestor, den har bara tre färdiga stationer. Dessa är Mölltorp på SJ-linjen Skövde-Karlsborg. Stambanan är elektrifierad och åt var sitt håll från Mölltorp finns var sin "fiddle-yard" alltså bara spår som man kan göra rundgång på. Från Mölltorp går sedan WNJ-linjen upp till Forsvik. Linjen vidare mot Undveket och djupare in i Tivedsskogarna tar slut här för nu (men man vet aldrig, det kanske blir en förlängning...?) Nytt för denna versionen av banan är linjen från Forsvik ned till nedre ändstationen på WNJ, Kvarstad. För er som inte är bekanta med WNJ rekommenderar jag att bläddra runt en stund på deras hemsida och se alla fina bilder och läsa om alla om alla spännande personligheter från banan: www.wnj.se Tills vidare så kommer här lite fina bilder som jag tog en tidig morgon innan dimmorna lättat: http://i469.photobucket.com/albums/r...ger/wnj_00.jpg Elektriskt SJ-tåg i Mölltorp på väg mot Karlsborg med littera Ds som dragare. http://i469.photobucket.com/albums/r...ger/wnj_02.jpg Ett WNJ-tåg med ett inlånat lok från SWB som drar ett persontåg på linjen mellan Mölltorp och Forsvik. http://i469.photobucket.com/albums/r...ger/wnj_01.jpg Växling pågår en tidig morgon på Kvarstads bangård. |
Oj. inte nog med att du är hur duktig som helst på modellbygge, du är ju hur duktig som helst på landskapsbygge också! Det där ser jag verkligen fram emot, det ser oerhört vackert ut, korvtiger!
|
Kul....
... eller inflammerande som Krister Brandt troligen skulle uttryckt det.
Jag har lite embryon till byggnader längs WNJ på lager, dom kanske kan bli en del av helheten så småningom? Att få jobba i Kristers anda är en ynnest för varje sann tågälskare! |
Fantastiskt snyggt. Särskilt imponerad av den snygga textureringen.
|
Tackar för de vänliga orden! :D Det är ju en bra bit ifrån Ekan-klass ännu, men det går kanske att uppskatta i alla fall!
Banan finns nu uppe på STLs hemsida för nedladdning. Jag hoppas att den ska fungera bra! Ni får gärna skapa sessions till banan om ni känner för det. Jag kommer kanske att göra några själv och lägga upp om jag får tid. :) |
Stinsen i Forsvik...
1 bifogad(e) fil(er)
... stationsinspektor Furufalk, gemenligen kallad Furuflak i Skövde:
|
Forsvik station...
3 bifogad(e) fil(er)
... har som förebild Tidaholm som väl ännu finns kvar i annan funktion.
Jag har byggt den och ersatt den befintliga Station Wood. Skall skicka den till Korvtiger så kan han ladda upp den på STL Hemsida för dom som vill byta. EDIT: Två betydande figurer i Forsvik, WNJs egna "Fyrtorn & Släpvagn" - Stationsinspektor Argus Framfuss af Furufalk och Stationsförståndare Josef Pralin. Förhållande mellan dem var väl som Basil & Manuel i Faulty Towers ? |
Snyggt stationshus :tumme_upp:.
|
Mölltorp ...
3 bifogad(e) fil(er)
... på linjen Skövde - Karlsborg var förgreningsstation till WNJ:
|
Kanonsnyggt, LAn! Gillar gardinglädjen i högsta grad - men viktigast: klockorna, som inte bara bestämmer tiden utan även avstånden. Klockan anger nämligen exakt på metern var stationen ligger utefter banan och är utgångspunkten för kilometerstolparna.
Nisse |
Citat:
mvh Håkan |
Citat:
I höjd med klockan på en startstation sätts kilometerangivelsen 0+000. Nästa station kan exempelvis ha angivelsen 7+294 - d v s sju kilometer och 294 meter mellan stationernas klockor. I linjeböckerna betecknas alla tavlor oc h signaler med kilometerangivelsen. Exempel: En infartssignal till stationen 7+294 heter 6+534 vilket innebär att signalen står 760 meter från stationsklockan +- en halv meter. Försignaler anges inte i linjeböckerna vad jag sett. Dom står alltid 1.000 meter framför infartssignalen. Att just klockan är utgångspunkten är naturligt. Stationerna har olika bredder och utseenden. Stationsklockan är den enda gemensamma nämnaren som medger en exakt angivelse .En liten skylt skulle kunna ha samma funktion, men en klocka är bra för folket på perrongen. Forsviks station – Lans bilder 2, 3 och 4 ovan – har klockan på gaveln. Här kan man tala om exakt måttangivelse på decimetern. Nisse |
Citat:
Du kan inte med bestämdhet säga att avståndet mellan två punkter som passerar över en eller flera kilometertavlor är det matematiskt uträknade talet. Det beror på att en kilometer kan vara både längre och kortare än 1000m. Varje sträcka mellan två kilometertavlor mäts in för sig, (110+954,111+1076 osv). Det korrekta avståndet mellan två objekt fås via planritningar eller via trafikverkets Baninformationssystem (BIS). Alla spår ska ha en längdmätning som utgår från den aktuella banans huvudlängdmätning. Där fler än två huvudspår löper parallellt är det normalhuvudspåret som håller banans längdmätning. Där fler än ett normalhuvudspår löper parallellt (exempelvis vid dubbelspår) håller ett av normalhuvudspåren banans längdmätning. Längdmätningsbärande spår är normalt det vänstra spåret i längdmätningens riktning. Varje spår har utöver detta även en individuell längdmätning. Citat:
Fel att de alltid står på 1000m. Normalavståndet är 1000m på bana med ATC, kan vara mellan 800-1200meter med eventuell tilläggstavla och om bromssträckan är tillräcklig. På banor utan ATC så beräknas varje avstånd ut för sig gällande den på sträckan angivna hastigheten med avseende på det fordon med sämst bromsverkan. Citat:
mvh Håkan |
Citat:
Formellt så var det inte stationsuret, utan stationstavlan som markerade en stations(/trafikplats) mitt. Man använde i regel bara uret som tumregel vid placering av denna tavla. Banläran (Kungl. Järnvägsstyrelsen 1915), första bandet stycke 354 säger såhär om det hela: Citat:
Att uret är bra valt för passagerarna köper jag inte. Finns väl ingen passagerare som är intresserad av var det exakta metertalet från banans 0-punkt för denna trafikplats räknas? Detta är enbart av intresse för järnvägspersonalen. För dessa är det kanske däremot mer praktiskt att stationsuret som tumregel används som referenspunkt, vilket är lätt att hitta på en station. För övrigt så är placeringen av försignaler olika beroende på banans lutning. Enligt Banläran, andra bandet, så varierar denna distans mellan 300-900 meter med längre avstånd ju brantare utförslutning som spåret har. |
Kanonbra korvtiger! Misstänkte att du satt inne med den korrekta informationen...:tumme_upp:
All spårgeometri och fordonsdata används för att bestämma ett förbeskedsavstånd (signaler och tavlor) och reglerna brukar ju bli hårdare ju längre fram (högre hastigheter) i utvecklingen vi kommer... mvh Håkan |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:00. |
Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009