Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   Trainz - Allmänt om Trainz (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=10)
-   -   STL - Ånglok i Trainz (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=36490)

korvtiger 2017-03-05 23:51

STL - Ånglok i Trainz
 
Nu finns min digitala ångloklära att ladda ned på STLs hemsidas under Lok>Ångloks-fliken!

Själva ångloken kommer som sagt att komma upp inom någon vecka, vi har lite småfix kvar på dem. :rolleyes:

Denna forumtråd tänkte jag ha för kommentarer och frågor om STLs ånglok, min ångloklära och ånglok i allmänhet. Jag kanske inte kan svara på alla kluriga frågor, men det finns ju en hel del annat folk här på forumet som kanske kan det. Folk som faktiskt smutsat ned sina händer på riktiga ånglok, till skillnad från undertecknad som är mer åt det akademiskt lagda hållet. ;)

Pursche 2017-03-06 09:37

Mycket bra läsning. Även jag lärde mig en del saker som jag inte visste om trots att jag jobbar på järnvägen. :)

Vänersborgs_Stinsen 2017-03-06 10:18

det var ett "jävligt" fint ånglok, längtar till det släpps.:tumme_upp::grin:

korvtiger 2017-03-08 00:03

Tackar! :rolleyes:

Citat:

Ursprungligen postat av Pursche (Inlägg 306128)
Mycket bra läsning. Även jag lärde mig en del saker som jag inte visste om trots att jag jobbar på järnvägen. :)

Det är ju kanske inte direkt teknik man lär sig vid järnvägen idag. Man behöver ju inte veta vad en ånglåda är, vad man gör om man får stagbultsbrott eller hur man ska knixa för att få en Gresham injektor att jobba som man vill för att köra ett Rc-lok idag precis. :rolleyes: Och då finns det bra mycket mer detaljer på ånglok som jag inte gått in så noga på i min version. Hur man placerar och dimensionerar skorstenen, bara det är en hel vetenskap i sig. :D

tanigardi 2017-03-12 13:48

Fantastiskt, har slukat Ånglokläran med hull och hår. Otroligt välskriven och lättläst :applad::applad:

korvtiger 2017-03-16 23:50

Efter nästan ett års arbete från min och Lans sida är nu äntligen STLs första två uppdaterade ånglok för TANE uppe på vår hemsida! Så nu är det dags att se om ni pluggat på ånglokläran tillräckligt och se om ni kan dra iväg med ett långt tåg ut på de öppna vidderna. ;)

http://banbyggarna.se/stl/lok/anglok/img/SJ_Sb.jpg

Se till att ni laddar ned den nya versionen av STL-Source och skriver över alla gamla filer för att det ska fungera.
Vi rekommenderar också att ni går in i Trainz settings>Perfomance från startmenyn och ser till att Use PhysX simulation är urkryssad, vilket gör att rökeffekterna fungerar lite bättre.

Frågor och kommentarer om ångloken är välkomna i denna tråd! :)

lan 2017-03-17 07:12

Ett års "joint venture" tillända ...
 
1 bifogad(e) fil(er)
... och för mig har det varit mycket lärorikt !
Under Korvtigers kunniga ledning har vi lyckats skapa ånglok som verkligen uppför sig VERKLIGT. Dom förtjänar verkligen att köras innifrån hytten (CAB mode). Leksaksläget (DCC mode) är bannlyst. Om man nu nödvändigtvis vill köra loken utanför hytten (Chase view) kan man använda den inbyggda displayen i nedre högra hörnet (HUD). Detta kan möjligen hjälpa en att få en känsla för hur man skall använda reglagen i hytten (fingertoppskänslan).
T.ex. tog det mig lång tid att fatta att ensamt lok bromsas med lokbromsen (direktbromsen el. ångbromsen) inte med tågbromsen (eftersom det inte finns nåt tåg i kroken). Bilden försöker visa motsvarande reglage i hytten.

Jag hoppas ni snart stänger ned HUDen och kör med de "riktiga" reglagen innifrån hytten !!!

[med F5 stängs alla HUDs ner, med F6,F7,F8, F9 kan valda delar stängas ned]

vovven47 2017-04-07 04:04

Tack för det förnäma ångloks dokumentet, Korvtiger!

Perfekt läsning för oss ångloksamatörer och på lagom lättfattlig nivå.
Om man sedan vill fördjupa sig I ett av dina kapitel, så finns ju alltid Ångloksläran 1949 att studera.

Detta dokument borde ju även distribueras till museijärnvägsföreningar och hobbyföreningar med järnvägsanknytning etc.,
då det är en perfekt introduktion till ånglokets funktionalitet!

Pursche 2017-04-07 05:51

Jag kan bara hålla med. Loken är riktigt roliga att köra i CAB-mode och för att ha någonting att köra på så försvenskar jag rutten Niddertalbahn för att lära mig hur man använder alla signaler, övergångar och allt det andra som finns.
Jag använder även Lennarts ånglok som fungerar hyfsat och är ett bra komplement.

Ursus94 2017-04-11 11:58

Nu har jag äntligen fått tillfälle att prova de nya ångloken! Jag är mycket imponerad, både över utseende och köregenskaper. Det märks att ni har lagt ner mycket tid på de båda loken!
Det är lite mer utmaning vid körningen med loken, vilket är roligt. Jag behöver träna lite på bromsningen märker jag, tågbromsen är inte lika aggressiv som den "brukar" vara i Trainz ;)

Stort tack och bra jobbat!! :tumme_upp:

korvtiger 2017-04-11 22:40

Tack så mycket för kommentarerna allesammans, kul att loken uppskattas! :)

Det gäller ju att hålla reda på vad det är för lok, vilken bromsutrustning den har. Köra man lok med ångbroms så kan man ju använda både ångbromsen och tågbromsen för att få lite extra bromskraft, kör man lok med tryckluftsbroms så följer ju bromsen på loket med i tågbromsen. Men man lär sig efterhand när och hur mycket man behöver bromsa. :)


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:17.

Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009