![]() |
problem med trackside objects
Kan inte placera ut några som helst trackside objects :vetej: testa att byta mellan sesion layer och route layer men funkar inte ändå inte ens om jag testar en ny bana....va gör jag för fel?
|
Har du någon annan bana installerad, förutom dom som ingår i TANE (dom är ju tyvärr låsta, värdelöst, om du frågar mej), som du kan se om det finns några signaler, etc. som är synliga, och som i så fall går att ta bort/sätta ut igen??
|
Ja de har signaler mm och bygger jag en ny växel får den spelets original lever den röda spaken. Men deletar jag den kan jag inte sätta en ny??? Varesig spelets original eller en svensk...
|
Jag känner igen det här felet. Se mitt inlägg under rubriken "TANE SP2 News" och datumet 2017-05-13 + några efterföljande inlägg.
Kolla bilden. Är det samma meddelande du får? Lösning: ????? Efter ett antal omstarter av TANE så fungerade det plötsligt. OBS: Lät TANE stå overksamt en längre tid och sen så startade jag upp arbetet med DEM HNJ. Sen dess har jag aldrig haft detta problem trots nedladdning av nya TANE SP2 patchar. |
det e det som är det mest konstiga...jag får inget fel meddelande jag ser bara inga trackside objects....
|
Inte för att jag tror att det hjälper här, men du kan ju prova att köra en Rebuild database.
|
Har du build 84204 ?
|
Citat:
|
Är det builden som gör det?
|
Build-numret borde inte spela någon roll i detta fallet, jag kör 84219, något högre än vad du gör, och det beror på att jag kör på Mac. De olika build-numren inom samma Trainz-version beror bl.a. på operativsystem och distributions-kanal (steam, App Store osv).
Jag funderar på om ditt spår har blivit korrupt! Om det beror på Trackside objekten eller spåren vet jag inte. Jag skrev i en annan tråd om att jag hade fått spår som helt plötsligt inte gick att komma åt, när jag tog bort växelövergången (om det var själva spåret eller växlarna kunde jag inte se), så gick det att arbeta med spåren igen! För ett par veckor sedan så fick jag konstiga beteenden med mitt linjeblock på demobanan. Det fungerar så att när linjeblocket ska initieras, söks objekten längs med spåret för att hitta korrekt objekt i en korrekt ordning, ingenting stämde! Objekten fanns på spåret men gick inte att hitta via en sökning. För att göra en lång historia något kortare så slutade det med att jag klonade banan och utförde tester på klonen. Jag löste problemet genom att använda mig av "Bulk asset update/replace" i menyn till vänster. Jag ersatte spårtypen med samma spårtyp och sedan så tror jag att jag var tvungen att spara innan jag såg förändringarna men det kan bero på att det hade med initieringen av linjeblocket att göra. Det konstiga var att även delar där linjeblocket inte fungerade på men som jag inte bytte ut spåret på fungerade sedan, och inga problem sedan dess! Om jag hade gjort något innan eller om det bara va en nyck från Trainz, vet jag inte, men "database repair" hjälpte inte i detta fall, vilket annars kan vara en bra första lösning! Fördelen med "Bulk asset..." metoden är att alla trackside-objekt finns kvar ograverade efteråt, men jag rekommenderar ändå att vara försiktig och kanske arbeta på en kopia av banan först. Eftersom jag tycker om problemlösningar och sådant så skulle jag göra några tester innan (jag vet ju inte vad du har gjort). Som ett par förslag, har du testat att lägga ut ny räls av samma/annan typ, kan du lägga till eller ta bort trackside-objekt från de spåren? Blir det någon skillnad efter att det är sparat? Kan du lägga till eller ta bort trackside objekt i andra rutter? mvh Håkan |
har testat olika trackside objects som skyltar växelomläggare turnout frogs mm....på olika räls och tom på ny startade banor...inte ens på aurans built in räls med built in objects tycks fungera ....
|
Det låter inge roligt, när alla(!) givna felsöknings åtaganden är uttömda så återstår ju bara resten!!!
Har det fungerat i T:ANE tidigare och slutade det att funka efter en "patchning"? Jag är ingen idol av devisen "det funkar inte, ominstallera", men i ditt fall blir man ju fundersam. En variant är ju att vänta och hoppas att SP2 tar bort eventuella problem, risken är ju att problem som är svårlösta hänger kvar och ställer till obehag i framtiden. Kan ju också ligga något skit i en lokal-mapp eller så som ställer till det (är ju Mac-ägare så har inte järnkoll på PC-filerna). Några direkta råd är svåra att ge, beror ju också på vad du känner för att göra, är ju alltid svårt att veta om felsökningen lönar sig eller ej! mvh Håkan |
Verkade som lan hade någon mustang om builder 84204 kunde vara bekymret ..,så tror jag väntar till sp 2 innan jag gör en ominstallation om det inte löser det då dvs..
|
2 bifogad(e) fil(er)
Verkar som builden var boven i dramat har nu sp2 och allt tycks fungera fint
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:12. |
Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009