![]() |
Svensk Region
1 bifogad(e) fil(er)
Försöker göra en svensk region för 60-talet med vänstertrafik. Har klonat en engelsk variant och lagt till lite svenska bilar i denna. Men har fått ett litet problem. En del bilar åker på sneden och en del backar.
På bilden nedan, så åker Bubblan rätt. Saaben åker på sneden och Duetten backar. Vid utsättning, så hamnar dom som på bilden. Är det något som jag kan lägga till i configen. Så att Duetten vrider sig 180 grader och Saaben i 90 grader. Så att dom hamnar i samma riktning som Bubblan? . |
Taggen "orientation ... x,y,z" roterar en mesh runt valfri axel.
"x,y och z" ersätts med lämpliga värden och värdena skrivs som radianer. Kod:
balishelp_10m_after Det finns även en tagg "position ... x,y,z" som flyttar en mesh längs med respektive axel. Värdena anges i meter, t.ex. "position 0,0,0.15" höjer meshen 15 centimeter (flyttar meshen längs z-axeln) om den är byggd "liggande". Jag misstänker att roteringen måste göras i bilarnas config-filer, eftersom skillnaden i hur bilarna placeras säkert beror på hur de är byggda! mvh Håkan |
Jepp.
Att rotering måste ske redan i bilarnas config har jag kommit på. Då dom hamnar i olika lägen, beroende på olika byggare. Har för mig, att man kan lägga till i configen om x,y,z men vet inte hur detta ska läggas till och hur det ska se ut med dom olika klammrarna ordentligt. Blomsson, kan du eller någon annan eventuellt visa hur det ska se ut. Så här ser configen ut för Saaben, som måste vridas i 90 grader. CONFIG type "vehicule" asset-filename "Saab_96_00" name "Saab_96_00" category-class "VL" category-region-0 "FR" category-era-0 1960 category-era-1 1970 category-era-2 1980 mesh-table { default { auto-create 1 mesh "Saab_96_00.IM" } } light 1 nightmode "home" night "night" trainz-build 2 username "Fordon Saab 96 13" author "sami55" organisation "perso" contact-email contact-website license "Diffusion interdite sans autorisation. Veuillez contacter le createur pour toute diffusion. Please contact creator for any diffusion." kind "scenery" description "Saab_96_00: Saab mod�le 96 ann�es 60" thumbnails { 0 { image "icone460.jpg" width 240 height 180 } } kuid-table { } kuid <kuid:73394:107030> |
Jag skulle testa så här:
mesh-table { default { auto-create 1 mesh "Saab_96_00.IM" orientation 0, 0, 1.570795 (orientation 0, 0, -1.570795 ifall roteringen blir åt fel håll) } } Roteringen sker ovan runt Z-axeln, skulle bilen välta, så är det bara att testa någon av de andra positionerna. Rotering 90° = PI/2. Om det sedan blir från rätt håll återstår att se, det borde gå att bara skriva ett minustecken innan ifall roteringen inte sker åt rätt håll! Annars får du räkna minus från 2*PI men borde inte behövas. Jag ser att det bara är build 2.0, hoppas taggen fanns redan då! mvh Håkan |
1 bifogad(e) fil(er)
TACK.
Saaben roterad 90 grader. Nu ska jag bara hitta ett värde för Duetten också, så att hon vrider sig 180 grader. . |
1 bifogad(e) fil(er)
Körde 1.570795 x 2 = 3.14159 på Duetten och fick henne att snurra 180 grader.
Tack för hjälpen. . |
Varsågod, glad att kunna hjälpa!
Helt korrekt matte! Rotering med 180 grader = PI, sedan är det bara att dela PI med rätt faktor för att få ett korrekt värde. mvh Håkan |
2 bifogad(e) fil(er)
Nu kör dom åt rätt håll i.a.f. Men jag tycker att vissa bilar svävar lite högt över vägen, så det får man väl försöka fixa senare.
. |
Citat:
|
Wow Detta verkar lovande Bengan :tumme_upp::tumme_upp:
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:12. |
Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009