Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   Trainz - Allmänt om Trainz (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Fel håll i vändslinga? (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=37629)

Jockes 2020-06-10 12:45

Fel håll i vändslinga?
 
Hej, har stött på ett problem med mina AI-förare. Har en spårväg som slutar med ett enkelspår, och en vändslinga. Tyvärr så kör AI åt fel håll i vändslingan, trots massor av försöka att få denne att köra åt rätt håll.

http://jowahlen.se/trainz/screenshots/loopproblem.jpg
Grönt=trackmarks, gult=directions, och rött=växel

Switch är växeln, jag provade flytta ut själva växeln, så det blir ett "dubbelspår", och sätta en trackmarker på denna, där jag väljer att AI-föraren ska åka via denna. Föraren åker dock via den, fast från fel håll, alltså en omväg?!

Har provat massor känns det som, bla. kommandot "Hold Junction" (eller nåt liknande namn), men den släpper växeln och AI'n låser den åt andra hållet när den närmar sig, har även placerat ut Track directions och osynliga signaler i början av spåret som pekar mot dessa så spårvagnen får rött, men han står bara där och väntar... Skulle helst slippa att byta riktning på slingan, den blir lite fel då tycker jag.

vovven47 2020-06-10 15:32

Jag har exakt samma typ av vändslinga på min HNJ dem bana på flera ställen.

Så här gör jag, om jag förstår vad du skriver:

Antag att du skall köra enligt de gula pilarna så lägg in driver kommandona:

Drive via TM 2
Drive via TM 4
Drive to TM 1

Så borde det fungera.......

Själv har jag TRS2019, men har också fungerat på tidigare versione.

Jockes 2020-06-10 16:04

Citat:

Ursprungligen postat av vovven47 (Inlägg 317723)
Jag har exakt samma typ av vändslinga på min HNJ dem bana på flera ställen.

Så här gör jag, om jag förstår vad du skriver:

Antag att du skall köra enligt de gula pilarna så lägg in driver kommandona:

Drive via TM 2
Drive via TM 4
Drive to TM 1

Så borde det fungera.......

Själv har jag TRS2019, men har också fungerat på tidigare versione.

Har provat detta (fast 1an först och helt utan 1an, den var på spåret som ledde rätt, gjorde en spårförslingring), och det funkar bara inte. Beslöt mig nu för att ändra riktning på slingan, så spårvagnen får åka åt andra hållet, och hoppas det fortsätter funka...

Bengan 2020-06-10 20:54

Bara en idé. Säg att du har gjort vändslingan medurs, när du dragit spåret. Hur blir det, om du t.ex. drar spåret moturs istället.

lan 2020-06-11 14:07

Har ett svagt minne av det är här man använder "Direction Markers" - dom gula!

blomsson 2020-06-11 15:47

2 bifogad(e) fil(er)
Skälet till varför AI "kör åt fel håll" är att det är åt rätt håll för AI!!;)

Jag byggde två slingor, den ena vänstervarv och den andra högervarv. Lade in Trackmarkers enligt Jockes bild på bägge varven. Använde kommandot "Drive via Trackmark" TM 1 (behövs säkert inte passerar ju punkten ändå) - TM 2 - TM 3 - TM 4 - TM 1 (skillnaden mellan "via" och "to" i kommandot är att loket stannar till vid Trackmarkern innan nästa kommandot utförs).
Loket valde alltid att åka vänster genom växeln, körde till TM 2 och sedan tillbaka samma väg, oberoende av hur jag ställde om den.

Svaret är väldigt enkelt och egentligen ganska självklart, tycker jag!
AI kan inte veta vilken väg som är den rätta om det finns flera vägar till samma punkt, därför har programmerarna bestämt att "vi testar med att lägga växeln åt vänster först". Det som är konstigt är att inte programmerarna har bestämt att testa att fortsätta framåt utan åker tillbaka i samma spår!
Här har det ju ingen roll eftersom ursprungsriktningen blir fel ändå.

Så hur ska vi lösa problemet?
Det kanske finns något kommando på DLS, har inte kollat, men problemet är att eftersom det är AI-kommandon så bryr dom sig inte om något annat än att ta sig fram. Kommandon som lägger om en växel eller kvarhåller den gör i bästa fall ingen nytta och i värsta fall stoppar den upp hela trafiken.

Jag testade även LAn:s förslag med "Direction markers" men det blev ingen skillnad, är inte så hemtam med dom så kanske finns möjligheter där ändå, men tvivlar eftersom det är en slinga.

Så min lösning är inte snygg eller ens i min smak, men den funkar.

Nu dags för en bild...
Bifogad fil 79341
På bilden syns inte namnet hos TM 12 på den högra slingan!
Jag lade in "dummy växlar", eftersom det finns osynliga växelanordningar och spår så borde det inte störa något visuellt.
Till vänster det första försöket med, en hel hög med växlar.
Till höger det lite mer blygsamma testet.
När jag valde kommando TM 12 - TM 11 åkte loket fram till markern och sedan vände det tillbaka. Med sekvensen TM 12 - TM 13 - TM 11 så fortsatte den runt slingan.

Efter lite ytterligare tester medan jag skriver detta så verkar det som man kan man lösa det enklare än vad jag först trodde.

Bifogad fil 79342
Genom att lägga in en växel direkt efter den första växeln, om växelns position eller riktning har betydelse är inte fullständigt testat, och placera en TM mellan växlarna så räcker det att ange den och någon ytterligare TM som är placerad i slingan för att sedan ta sig ut.

Det är bara att testa och hoppas det funkar även för dig.
Testat i TANE Sp4, varför det funkar för Vovven, om förutsättningarna är samma som för Jockes, skulle ju vara intressant att veta! Kanske finns signaler eller andra objekt som förändrar förutsättningarna?

mvh
Håkan

lan 2020-06-11 17:47

Jag trodde i min enfald att en "direction marker" var riktningskänslig (för AI-förare), men tydligen inte i Trainz, AI-föraren ser bara till att komma mot markern, oberoende av väg, och nonchalerar hur den är vänd!?

Jockes 2020-06-11 18:33

Citat:

Ursprungligen postat av lan (Inlägg 317734)
Jag trodde i min enfald att en "direction marker" var riktningskänslig (för AI-förare), men tydligen inte i Trainz, AI-föraren ser bara till att komma mot markern, oberoende av väg, och nonchalerar hur den är vänd!?

Ja, så har jag också uppfattat det. Det enda en Direction marker gör är att sätta en signal i stopp om tågvägen är lagd mot den. Och eftersom växlarna inte låser sig när man åker ut på en enkelspårsträcka så kan ju AI'n lika gärna ändra växeln när den väl passerat signalen ut på enkelspåret. Och att ha signaler på ett enkelspår innebär att två tåg kan stå med nosen mot varandra.

Men tack Håkan för redogörelsen, ska kika mer på det (men har nu byggt om slingan och anpassat den till vänstervarv.

y31 2020-06-11 19:06

Om du tar bort directions marker före tm2 så borde de fungera eftersom
spetsen på dm hindrar ai att ta den vägen, om dm spetsen ligger som bilden
visar så får du stopp i bägge riktningarna eftersom det är en slinga

y31 2020-06-11 19:54

Citat:

Ursprungligen postat av y31 (Inlägg 317740)
Om du tar bort directions marker före tm2 så borde de fungera eftersom
spetsen på dm hindrar ai att ta den vägen, om dm spetsen ligger som bilden
visar så får du stopp i bägge riktningarna eftersom det är en slinga

Får skylla på värmen;) blev fel tänk där, om du har kontaktledning kolla så dm
inte har fäst på den istället för rälsen det händer ibland då ser inte ai den

Jockes 2020-06-11 20:26

Citat:

Ursprungligen postat av y31 (Inlägg 317742)
Får skylla på värmen;) blev fel tänk där, om du har kontaktledning kolla så dm
inte har fäst på den istället för rälsen det händer ibland då ser inte ai den

Jag lyckas faktiskt inte få detta att hända i T:ANE (väldigt lätt gjort i Trainz 2010 minns jag), går det återigen att fästa Trackmarks och sånt på vanliga splines i TRS 19?!


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:44.

Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009