![]() |
Klotväxel-vilken sida?
Hej:)
Tur att forumet är igång igen, man fick ju abstinens ;) Micke321 har fixat till en lågpolygonversion av de snygga växelklotet[:p] Frågan är vilken sida de ska sitta på ? http://www.e-buzz.net/forum/attachments/5960233336.jpg :) Hawk http://hem.bredband.net/pethak/rab.gif |
Hej!!
Var kan man ladda hem den??? |
Vet inte om den här kan ge något.
http://user.tninet.se/~aru482x/Subb/Dscn2506.jpg OBS 1,6Mb Det är ju inte ute på linjen direkt. Har även en bild där alla klot sitter på samma sida, då är de till 1 korsväxel och 1 trevägsväxel. Antar att det inte finns ute på linjen längre, får besöka någon riktig bana istället (musei bana alltså). Robban |
Hum, dom kanske inte passar in på en bana med betongslipers [:0]
Vore ju synd.:( Hawk http://hem.bredband.net/pethak/rab.gif |
Byt hellre ut betongslipersarna i sådana fall.
http://user.tninet.se/~aru482x/Subb/Dscn2833.jpg 1,7 Nödlanda tåget går ju till och med på riktiga spår. Robban |
|
Normalt så är/var kloten på den sida av spåret som är längst ut åt sidan på en bangård. Om det är en växel mitt i smeten av spår så är ofta klotet förbundet med en lång dragstång så att klotet är på ett "säkert ställe".
Att som på din bild ha ett klot mellan två trafikspår var väl något man försökte undvika i det längsta. Kenny http://www.e-buzz.net/forum/attachments/1154978.gif |
Hej:)
Nu har ja en lösning, ja sätter ut kloten på yttersidan (höger på bilden). Så skickar ja med en extra mapp, men spårtexturer med träslipers. Då kan man välja, så blir alla nöjda ;) Ja kan skicka med en osynlig klotväxel oxå, så kan dom som vill slippa se den.[8D] PS Kloten suger inte de minsta frames. Har testat både med och utan, inte någon skillnad.:D Hawk http://hem.bredband.net/pethak/rab.gif |
Det är ju mest logiskt att kloten är på utsidan!(men det har ni ju redan fått fram!)
Ser fram emot rutten och ber att få köpa ett X för självkostnadspris...(om jag får?) --------------- Hälsningar: VD, Olaf Lindström VGC-IC Koncernen |
Jag tror att den gula halvan av klotet markerar rakspår (vilket ibland kan vara tvetydigt) och när klotet pekar åt vänster så ska växeln vara lagd för körning åt vänster.
/ Dalle |
> Jag tror att den gula halvan av klotet markerar rakspår
> (vilket ibland kan vara tvetydigt) När den gula sidan är uppåt så markerar det normalläge, vilket ofta är rakspår. > och när klotet pekar åt vänster så ska växeln vara lagd för > körning åt vänster. Ja, det stämmer. Klotväxlar finns och används för övrigt än idag, men inte ute på huvudspår utan på mindre sidospår, exempelvis där man ställer upp lok och vagnar när de inte används. För övrigt ska klotet vara lite längre ner på bilden. Det ska sitta precis där växeln börjar. |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:31. |
Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009