![]() |
Problem
Jag undrar hur kraftfull dator man behöver när man lägger in mycket detaljer i banan och om hur man på bästa sett kan ställa in Växlingsfilen i windows och om den skall stå på program eller cache?
Jag är inte så bra på engelska så jag får slå mycket i lexikon (52år) Min dator är en P4 på 1.7 mhz har 1048 i ram dock bara sdr-ram vilket jag har hört jobbar betydligt sämre än DDR-ram Tacksam för alla svar. Det går även bra att se min hemsida om min bana så förstår ni att det tar en ½ timma att öppna http://wave.prohosting.com/hgkn50/ [8]Göran GN |
Hej och välkommen till forumet.
Det var fin bara du byggt med gott om objekt. Din dator är inte dålig tycker jag det enda du inte uppger är vad du har för typ av grafikkort för det är väldigt avgörande. Grafikkort är det som påverkar prestanda mest och därefter är det processor. Vilken typ av minne du har (sdram eller DDR) skulle jag vilja säga är av mindre betydelse. De tips jag kan ge är att eftersom du har mycket RAM använda en del av minnet till Trainz, finns ett sätt där man talar om för Trainz hur mycket minne Trainz får använda till att cacha objekt. Vidare är det väldigt "kvalitet" på de olika objekten du har laddat ner. En del addon-skapare bryr sig inte så mycket om hur många polygoner deras modeller har utan de bygger till de är nöjda. Detta medför att ju fler objekt med höga polygonantal dessto bättre dator behövs... Om alla byggade objekt som följde Aurans specar så skulle i stort sett alla banor flyta bättre (men å andra sidan skulle de inte heller vara så snygga) - Det är en verklig konst att bygga med så få polygoner som möjligt och ändå få till något snyggt. Något som slöar ner en rutt mycket är om du har många splines. Försök att minimera användandet av dem. Vidare kanske du får testa dig fram och se vilka objekt som segar mer mest och ev. plocka bort dem. ___________________________________ Fredrik Admin Svenska 3D-Tåg Regler |
Hej Fredrik och tack för ditt svar grafikkortet är NVIDA Ge Force3 Ti200 på 64 MB.
Vidare undrar jag hur man kan få bort alla namn på objekt när man har mapen öppnad man har svårt att se växlar och det man värkligen ärintreserad av. Lyckades att ändra en kanon som config-filen efter neddladdningen gjorde att resten av USA s objekt inte öppnades för att skaparen hade skrivit usa med små bokstäver, effer att ändrat till stora i downloud/dispatcher och configfilen i kuid-mappen fungerade allt igen nu är min fråga kan man ta bort någon text här så att objektnamnet inte kommer fram på mapen? GN |
Vi börjar med din första fråga.
För att få bort alla namn på välxar och liknande så klickar du på Trainz-loggan i Driver och sedan på "On screen help" - Då försvinner alla namn och det blir betydligt snyggare och lättare att se Din andra fråga är jag lite osäker på då jag inte riktigt är med på din förklaring men om jag förstår det rätt så tror jag inte det går att ta bort text (men det finns risk att jag missuppfattat din fråga) ___________________________________ Fredrik Admin Svenska 3D-Tåg Regler |
Citat:
|
Hej igen.Vad jag menar med att det kommer upp objektnamn som inte är önskvärda på mapen och skymmer växlar och dyligt, jag undrar om det går att ta bort text i dom nedladdade kuid-filerna som ligger i C/Program/Auran/Trainz/World/Dispatcher/Downloads-dokumenten så att ej mapbilden blir så plottrig bifogar fil med bild vad jag benar.
http://wave.prohosting.com/hgkn50/map.htm Göran [:I] GN |
Du SKA inte in och rota i downloadbiblioteket för att ta bort det du visar på din bild. Det du beskriver kan du välja bort i driver under Settings och där väljer du att sätta on screen help till off. Det står i manualen hur du ska göra.
I Surveyor finns samma möjlighet att ta bort detta. Klicka överst på skärmen och väl options från menyn. Därefter sätter du contextual information till on. Detta står också i manualen. http://msts.e-buzz.net/janne/misc/images/dganim.gif Janne Admin Svenska 3D-Tåg Regler |
Jag är relativt ny här men jag undrar om inte alla consisten du kör där kan vara det riktiga problemet. Experterna kan rätta mig om jag har fel men Trainz consists tar upp betydligt mer minne(kapacitet) än MSTS varianter.
Jag har en variant jag nyligen upptäckt om man vill ha mycket sidotrafik. I script kan man dynamiskt skapa och deleta consists baserat på triggers. En variant är kanske att skapa tågen enbart när dom används (eller syns snarare) och genast radera dom. Bara en idé :) P.s hej till alla Trainz användare. BM |
Huruvida Trainz consists tar upp mer eller mindre plats än i MSTS påverkar ju inte prestandan i Trainz. Det som suger musten ur Trainz är om man flitigt använder splines (och jag menar mycket). Speciellt märkbart på lite klenare datorer.
http://msts.e-buzz.net/janne/misc/images/dganim.gif Janne Admin Svenska 3D-Tåg Regler |
Citat:
Appropå splines. Har du något riktvärde? Det blir ju knepigt att göra kurvor utan rikligt med splines :). Kurvor är förresten ett h:e att få rätt, även med mallarna. BM |
Jag menar övriga splines. Räls måste man ju lägga ut. ;) Riktvärde är svårt att ge. Det beror på din dators konfiguration, hur din bana är byggd, osv. Man får prova sig fram. Att fler consists skulle göra Trainz segare har iaf inte jag märkt. Kanske har jag för vass dator. :D
http://msts.e-buzz.net/janne/misc/images/dganim.gif Janne Admin Svenska 3D-Tåg Regler |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:26. |