Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   Off-topic (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=15)
-   -   El på BlueX (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=5295)

netmagic 2003-10-14 14:48

El på BlueX
 
Lite bakgrundsfakta:
Åkte med ett BlueX-tåg från Stockholm till Östersund. Tåget hade fått två av vagnarna utbytta till vanliga intercityvagnar. Till min Stora besvikelse hade jag och flickan i och med bytet inte längre kvar de två fönsterplatserna mitt emot varandra vid bord och med eluttag som vi blivit lovade. Vi hade hamnat i gången placerade efter varandra och i den här vagnen fanns de ju ingen möjlighet till filmtittande i datorn. Som tur va fanns det två lediga platser i BlueX-vagnen bredvid. =)

Fråga:
När vi sedan är på väg fungerar allt utmärkt förutom att jag upptäckte att statuslampan på nätadaptern slocknade nästan varje gång tåget bromsade. Vad beror detta på? Någon som vet?


NetMagic
http://www.e-buzz.net/forum/attachments2/9933145942.gif

ziqane 2003-10-16 10:38

Strömmen försvinner ur uttagen när tåget kommer in i en 0-sektion, dvs där det inte finns någon ström i ledningarna (finns lite här o var)... Fast vad det har med bromsen att göra vet jag inte.

/ziqane
Bra sås reder sig själv...

netmagic 2003-10-16 13:46

Jaha! Men en liten följdfråga då då... Varför slocknar inte lamporna i taket och annnan fast elutrusning i dessa sektioner? Kaffebryggrare och sånna saker i bistron fungerar ju fortfarande...

NetMagic
http://www.e-buzz.net/forum/attachments2/9933145942.gif

niofem 2003-10-16 13:55

Citat:

quote:Tidigare skrev netmagic

Jaha! Men en liten följdfråga då då... Varför slocknar inte lamporna i taket och annnan fast elutrusning i dessa sektioner? Kaffebryggrare och sånna saker i bistron fungerar ju fortfarande...

NetMagic
http://www.e-buzz.net/forum/attachments2/9933145942.gif
Det kanske finns ett backup-system för sådana tillfällen, exempelvis att den laddar från något extrabatteri istället?

____________________
http://www.e-buzz.net/forum/attachments/5496617.gif

/ Lukas Nilson

www.s-klass.cjb.net

ziqane 2003-10-16 16:49

Citat:

quote:Tidigare skrev netmagic

Jaha! Men en liten följdfråga då då... Varför slocknar inte lamporna i taket och annnan fast elutrusning i dessa sektioner? Kaffebryggrare och sånna saker i bistron fungerar ju fortfarande...

NetMagic
http://www.e-buzz.net/forum/attachments2/9933145942.gif
Det finns ett batteri i alla vagnar som hela tiden laddas, och därifrån får lampor och annat ström från under en 0-sektion. Men blir man strömlös ett längre tag så slocknar tillslut alla elektriska grejer.

/ziqane
Bra sås reder sig själv...

Richard 2003-10-16 22:29

anledningen till att elen försviner när tåget bromsar beror på att Loket vänder strömriktningen när det el bromsar så att ström alstras i motorerna och där efter matas up i ledningen.
Då man matar up ström i ledningen så går det inte samtidigt att ta ström till elutagen i vagnarna då dom/Omfarmaren Skule explodera av överspäningen som bildas så då går ett automatiskt överbelastnings skyd in och slår av strömen.

Att belysningen fungerar beror på att den går på batterier som ladas upp under gång men ungnen i resturang vagnen slocknar även den för den går på samma slinga som el utagen.

netmagic 2003-10-17 00:48

Tackar! =)

Förklaringen låter ju väldigt logisk! Tur att mitt lite skruttiga batteri till datorn iallafall håller i en dryg halvimme så jag slipper starta om skrället varge gång!

NetMagic
http://www.e-buzz.net/forum/attachments2/9933145942.gif

Markus 2003-10-17 15:13

Citat:

quote:anledningen till att elen försviner när tåget bromsar beror på att Loket vänder strömriktningen när det el bromsar så att ström alstras i motorerna och där efter matas up i ledningen.
Då man matar up ström i ledningen så går det inte samtidigt att ta ström till elutagen i vagnarna då dom/Omfarmaren Skule explodera av överspäningen som bildas så då går ett automatiskt överbelastnings skyd in och slår av strömen.

Att belysningen fungerar beror på att den går på batterier som ladas upp under gång men ungnen i resturang vagnen slocknar även den för den går på samma slinga som el utagen.
Det hade ju varit en utmärkt förklaring om det inte hade varit för att Rc-loken inte är utrustade med återmatande elbroms. :DEtt lok (Rc5 1380?) provades på 80-talet med återmatande elbroms, men SJ ansåg att nyttan i förhållande till investeringskostnaden var för liten. De f.d. österrikiska Rc-loken har elbroms, men där bränns effekten bort i luftkylda motståndstrådar.

Det är nog snarare så som ziqane säger, att tåget har passerat över en 0-sektion under inbromsningen. Eluttagen i BlueX får väl matning från omriktad tågvärmespänning, så när spänningen försvinner från tråden försvinner tågvärmen o.s.v.. Ringar på vattnet.;)

Batterierna som driver belysningen laddas även de via tågvärmen, så belysningen räcker så länge det finns kräm i batterierna. Jag minns en BF4-vagn som brukade gå i tåget jag åker med, den klarade bara ett par minuter vid plattform utan tågvärme under tiden som loket gjorde rundgång innan den drabbades av en total "blackout". Batterierna i den lär ha varit gôrslut.:)

Rc1166 2003-10-17 15:25

Netmagic:
Det som Richard hade skrivit vore en bra förklaring om den var sann.
Regenerativ broms har funnits på några växelströmslok i Sverige men då bara som motståndsbroms (bromsenergin omvandlades till värme i speciella bromsmotstånd i loket). Bland annat hade Rm sådan men den är borttagen sedan många år. (samma gäller de fd Österrikiska Rc kopiorna) På likströmsbanor är återmatning vanligt och märks väl om man kommer körande i en äldre vagn och samtidigt någon modern vagn bromsar i närheten. Har själv upplevt detta i Göteborg då jag vara där som förarelev en helg.

Kenny
http://www.e-buzz.net/forum/attachments/1154978.gif

netmagic 2003-10-17 19:21

Så då handlar de bara om 0-sektioner som gör uttagen strömlösa?

NetMagic
http://www.e-buzz.net/forum/attachments2/9933145942.gif


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:50.

Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009