![]() |
Osynlig AI-signal, beta
Här är nu en första version av en osynlig signal som man använder för att styra AI-tågen då man inte vill placera vanliga signaler. Den syns enbart i Surveyor och inte i Driver. Den visar 3 aspekter vilka är de som AI-förarna använder sig av:
* Grönt, nästa är gul eller grön - full hastighet. * Gult, nästa är röd - halv hastighet. * Rött, nästa block upptaget eller på annat sätt blockerat. Man har nytta av att se aspekterna även i Surveyor då man testar signalerna genom att ställa lok och vagnar i olika positioner. Tanken är att den skall användas i områden som i verkligheten inte är signalerade. Exempelvis ett bangårdsområde med flera spår och växlar som bara har en signal vid infarten/utfarten tillåter normalt inte att 2 tåg är där inne samtidigt. Dessutom finns säkerligen fler problem man kan lösas med den. Det är bara att experimentera:) OBS! Tänk på att denna ytterligare kan försvåra då man får problem med trafiken. Det räcker ju inte att man enbart tittar på logiken i Driver längre, utan även i Surveyor. Ett annat problem är att den även syns på kartan i Driver, detta går mig veterligen inte att komma runt. Rent logiskt finns ju signalen där, även om modellen och ljusen inte visas. http://msts.e-buzz.net/forum/dl.asp?..._ai_signal.cdp /Mats http://msts.e-buzz.net/da.gif |
Jag gjorde nyss ett test med att köra ett gäng spårvagnar mellan två vändslingor. Det fungerade nästan helt utmärkt, den enda missen låg nog i AI-förarnas automatiska beteende snarare än i signalerna.
Till nästa test ska jag sätta ut trackmars vid hållplatser och vändslingor och ge förarna order att köra till dem istället för att bara ge kommandot Drive. Stort tack Mats! // Daniel |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:09. |
Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009