Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   Trainz - Allmänt om Trainz (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=10)
-   -   STW Dynamic Speedboard (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=7280)

Tomas 2004-06-14 17:56

STW Dynamic Speedboard
 
STW Dynamic Speedboard är ett surveyor only trackside objekt där man via HTML ruta själv matar in Sth. Den syns sedan inte i Driver, så den är lämplig att även användas vid perronger och liknande.

http://www.e-buzz.net/forum/attachments2/1595175311.jpg

Jag kommer även snart att tillverka en scenery hastighetstavla där man själv matar in vad som står på tavlan att sättas bredvid STW Dynamic Speedboard. Fördelen är att man kan höja och sänka hastighetstavlorna då (även luftledningsstolpe samt brygg versioner kommer) samt man slipper alla enskilda tavlor för varje hastighet.

STW Dynamic Speedboard lämpar sig även bra på äldre banor med inga/få/äldre hastighetstavlor så håller sig AI tågen i styr ändå :)

EDIT: Kan förresten nämna att TRS2004 SP2 är ett krav!

Tomas

http://msts.e-buzz.net/stw/beta2/st4_strip4.jpg

Tomas 2004-06-14 19:41

Och såhär ser det ut när man använder, man placerar sin scenery hastighetstavla och matar in vad som ska stå på den, sedan placerar man STW Dynamic Speedboard på spåret och i html rutan skriver man in hastigheten som ska gälla :)

http://www.e-buzz.net/forum/attachments2/3689193955.jpg

Tomas

http://msts.e-buzz.net/stw/beta2/st4_strip4.jpg

LLJ 2004-06-14 20:15

Snyggt jobbat!

/Lars

http://www.e-buzz.net/forum/attachments2/8016114255.jpg

Rojje 2004-06-14 20:53


Härligt gjort Tomas :)
Minskar mängden tavlor betydligt samt inget mer problem med att hitta en passande hastighetstavla.

http://www.e-buzz.net/forum/attachments2/2571184559.gif
Roger

rotten 2004-06-14 22:59

Oj oj, mycket välbehövligt! Tackar!

//John

Bengt74 2004-06-15 18:47

Snyggt jobbat ännu en gång Tomas.:)

MVH
Bengt L.

yojimbo 2004-06-15 20:32

Prima!!!
Den har jeg ventet på siden community edition. [:p]

Så mangler vi bare et dynamisk signal, det vil sige et signal som har en variabel "trackdistance" men stadigvæk fungerer som et signal.

Damn the polys! Full speed ahead!!!
http://www.bushido.dk/konstruktionsb...eurotrainz.jpghttp://www.jernhesten.dk/konstruktio...s/DGN_log1.jpg

Tomas 2004-06-15 21:09

yojimbo vad skulle "trackdistance" vara till för? användingsområde?

på mina signaler får man knappa in avståndet till nästa signal manuellt och signalbesked styrs av det :)

Tomas

http://msts.e-buzz.net/stw/beta2/st4_strip4.jpg

sigtpe 2004-06-18 08:20

Jag saknar svenska hastighetstavlor med pil:
http://www.e-buzz.net/forum/attachments2/8087081218.JPG

Jag har däremot svenska hastighetstavlor som det står 160 och 200 på. Vet inte om de kommer från Auran eller cd'n Svenska Tåg. I vilket fall som helst finns inte dessa tavlor i verkligheten, man använder ovanstående piltavlor istället för besked >= 160. (Finns även med pilen vänd nedåt.) Det är ingen ide att använda siffror vid så höga hastigheter eftersom lokföraren ändå inte hinner läsa dem. Man får istället hastigheten via ATC.

Ovanstående piltavla vore alltså bra att använda tillsammans med Dynamic speed board.
Någon som har sådan tavla eller är pigg på att ta fram en!?

Hälsn. Tobias

Tomas 2004-06-18 10:03

sigtpe det finns redan två sådana tavlor jag har gjort och de följer med i TRS2004 :) (ligger under scenery och inte trackside)

Att det finns hastighetstavlor med 160/200 km/h på beror väl främst på att tidigare fanns det inte något annat sätt att få tågen att gå i de hastigheterna om man inte hade en vanlig hastighetstavla.

Tomas

http://msts.e-buzz.net/stw/beta2/st4_strip4.jpg

yojimbo 2004-06-19 19:13

Citat:

quote:Tidigare skrev Tomas

yojimbo vad skulle "trackdistance" vara till för? användingsområde?

på mina signaler får man knappa in avståndet till nästa signal manuellt och signalbesked styrs av det :)

Tomas

http://msts.e-buzz.net/stw/beta2/st4_strip4.jpg
Undskyld ventetiden Tomas,
trackdistance er en nødvendighed når du skal opstille dine signaler og tavler i områder med sporafstand som er mindre end standarden - eksempelvis er standarden for tyske signaler på den frie strækning 2,75m (KlausM bruger denne værdi til sine signaler, hvilket giver problemer andre steder) og opefter, men helt ned til 2,00 m på rangerterræn og lignende.

I øvrigt ville muligheden for at kunne rotere et signal være mindst lige så lækker. Min lille tur til Schweitz i sidste uge tog mig forbi Bietschtalbroen og der så jeg signaler som var drejet nær ved 30 grader i forhold til den signalbro de stod på. Trainz signaler står jo altid vinkelret på sporretningen i indsatspunktet og det er ikke altid prototypisk.

Damn the polys! Full speed ahead!!!
http://www.bushido.dk/konstruktionsb...eurotrainz.jpghttp://www.jernhesten.dk/konstruktio...s/DGN_log1.jpg

yojimbo 2004-06-20 15:03

http://www.jernhesten.dk/konstruktio...-0172/0073.jpg

Se her for at se hvad jeg mener med signaler der burde kunne roteres.
Sammenlign broens kurve og signalernes stilling.

Damn the polys! Full speed ahead!!!
http://www.bushido.dk/konstruktionsb...eurotrainz.jpghttp://www.jernhesten.dk/konstruktio...s/DGN_log1.jpg

sigtpe 2004-06-21 11:10

Tack för svaret om pilhastighetstavlorna.
Jag letade förstås i fel kategori. (Händer ganska ofta...:))
/Tobias


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:28.

Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009