![]() |
Fel vid vridning av objekt
Jaha, nu är jag igång igen. Inte det lättaste att hita en rubrik för, men här är i alla fall mitt problem.
Jag använder STW's buffertar på min vagn, och ena sidan blir bra. Tyvärr så händer något när jag roterar/mirror (har provat båda) bufferten och kopplet för att fästa det i andra änden. Bufferten blir liksom genomskinlig. Svårt att förklara, men det verkar som om vissa polygoner försvinner. Har haft samma problem förut men jag minns inte hur jag löste det. mvh .... Mats Rätt http://www.e-buzz.net/forum/attachments2/7243005842.jpg Fel http://www.e-buzz.net/forum/attachments2/9593005858.jpg |
Det är nån bug med mirrorfunktionen i gmax. den flippar vissa polygoner så att normalen pekar åt fel håll. Om Du går in på editable mesh - polygon - flip normals, så kan du markera alla felvända polygoner (titta innifrån!) och klicka på "Flip normals".
LAn |
Tack så mycket, det ska jag prova! :)
Vi får väl se ifall jag får till det. mvh .... Mats |
testa att istället för mirror, ta rotate och rotera 180 grader (om det inte fungerar i ena riktingen så testa med den andra, positiv/negativ). En annan sak som är mycket värd att pröva först, ta mirror först, innan du flyttar objektet till andra sidan vagnen. Där har jag märkt diverse problem när man först flyttar över 0 linjen i någon rikting och sedan tar mirror.
på så sätt slipper man ha flipped normals i gmax. Tomas http://msts.e-buzz.net/stw/beta2/st4_strip4.jpg |
Äntligen !! :)
Tillslut har jag lyckats med att rotera bufferten. Jag har hela tiden roterat i top-vyn, alltså runt Z-axeln. Nu provade jag i left istället och roterade runt Y-axeln, då fungerade det. Ett steg närmare .... Mats |
Det känns så "gôtt" när man lyckas göra rätt i gmax att man blir alldeles lyrisk, eller hur?
Göttebörg LAn |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:58. |
Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009