![]() |
Problem med frikopplingen på puch dakota...
Hej!
Kanske inte får skriva(blev tjafs sist) men jag fick svar och bra svar var det sist!:D[}:)] Så jag gör ett försök till, då jag ej hittar felet på google så kan det ju inte skada. Puch dakota motor är det som sagt och den vägrar att koppla ur sen jag hällde i motorolja i den. Det är classic motoroil från statoil enda skillnaden sen innan är att det är "för äldre" motorer vilket jag ej köpt innan!;) Har jag hävt i för mycket olja månne, vet ej hur mycket som ska i så jag tar 1,5dl var gång då det gått innan, eller beror det verkligen på den lilla skilnaden i oljans tjocklek?;)[8] Aja, någon kunnig kanske vet bättre.:) MVH: Olaf "vr98olli" Lindström http://www.msts-akuten.com/forumloggo.gif |
Vad är det för viskositet på oljan du fyllt i? och hur mycket har du fyllt i?
Det ska finnas en nivåplugg/skruv på kopplingskåpan i nederkant (ungefär så stor som en M6 skruv om det är en skruv ) och när det börjar rinna ur olja där så har du fyllt på tillräckligt. Harry |
Citat:
Det är 20w 50w istället för den "vanliga" 10w 40w som jag har i den! (har för mig det iallafall!;)[8D]) Det rinner inte ut ur skruven i nedrekanten så jag kanske ska fylla på lite mer då eller?[8](är nära kanten det ser jag när jag lutar på moppen så rinner det ut!) PS. Oljan är samma som den vanliga oljan ja kört med innan förutom att jag numera då köpt en "för gammla motorer" enligt flaskan vilket ändrar viskositeten som jag skrev ovan!:) MVH: Olaf "vr98olli" Lindström http://www.msts-akuten.com/forumloggo.gif |
Puch Dakota! Oj, vilka minnen jag får. Fin moppe, skulle nästan kunna tänka mig att köra en sådan till jobbet nu, som 31-åring.
Jag hade en svart Dakota med tankmatta, texasstyre samt stukning där bak, stukad så mycket det gick. Välvårdad var den, killen jag köpte den av var våran stadsdels moppekändis. Alla ville köpa moppar som han hade ägt. Han hävdade att den gick minst 50 otrimmat, i så bra skick var den. Jag blev själv kvarterets hjälte eftersom jag köpte "Larrys svarta", känd som hans bästa Dakota. Oj, jag spann iväg litet, fick sån enorm nostaligikick. Angående din fråga så kan jag nog själv inte hjälpa dig, däremot så har jag en polare som är expert på puchmotorer. Ska höra ifall han kan ge något tips. Jag återkommer. //John |
Det verkar ju i alla fall som du inte har för mycket olja (skall röra sig om ett par deciliter, max en halvliter), och viskositeten är ungefär vad den ska vara.
Då den enda skillnaden är att nuvarande olja är för äldre motorer och problemet uppstod vid bytet så är väl det enda raka att byta tillbaka till den gamla sorten. Harry |
Kanske skulle pröva med växellåds olja iställe:D
Jag kör med Q8s T35 SAE80W växellådsolja den kan man köpa på OKQ8 du kan ju pröva den. MvH Powerwin87 |
Du menar inte på fullt alvar att han hällt motorolja i växellådan? Det kan inte vara sant. Vad kommer härnäst, socker i soppatanken? :D
http://msts.e-buzz.net/stw/beta2/st4_strip3.jpg Janne Admin Svenska 3D-Tåg Regler |
h
Citat:
Alltså, saken är den att det bara finns ett ställe att ha i olja på denna moped!;) Den smörjer allt som den kommer åt därinne och växelådsolja är inte nödvändigt då det funkat med motorolja i flera månader för mig och i flera år för kompisar];)) Keifer: Tja, jag ska testa att återgå till vanliga oljan då det förmodligen är bättre även om viskositeten är nästan densamma, man märker noll skillnad med ögat!;) Powerwin87: Vad har du för moped? Det är nog inte nödvändigt då jag kört med motorolja innan och likaså de ja känner! Det kan ju ioförsig gå att testa någon gång![8D] För övrigt så kan det ju vara så att kopplingen i sig är sliten men det märker man ju först när man öppnar upp!(har all ny packning etc liggande här ju så varför ej![:X]) MVH: Olaf "vr98olli" Lindström http://www.e-buzz.net/forum/attachments2/6348155632.jpg |
Citat:
Harry |
Jag har en gammal Suzuki K50 -86a. Den som hade haft moppen före mig hade haft motorolja i växellådan och den gick inte bra med det var en aningen seg och trögstartat.
MvH Powerwin87 |
Citat:
http://msts.e-buzz.net/stw/beta2/st4_strip3.jpg Janne Admin Svenska 3D-Tåg Regler |
Inte vill jag tjafsa egentligen men en kompis kör på växellådsolja(vi har alla 4 samma moppesort, kända under namnet dakkegänget;):D) och det blir för tjockt så motorn inte varvar upp?[8] Men det har jag bara hört honom säga så jag vågar inte säga att det är sant men om man får tro honom?;)[}:)]
Fast varför tjafsa, när det går att köra på både motor och växellådsolja så är väl det bara tuta o köra som det bokstavligt nog heter!(jag har inte tut, krånligt för mig![}:)]) Ska testa med vanlig hederlig motorolja istället som ju alltid gått bra!:D MVH: Olaf "vr98olli" Lindström http://www.e-buzz.net/forum/attachments2/6348155632.jpg |
Den oljan du häller i moppen smörjer ju just växxellådan och koplingen. Gissa varför du har olja i bensinen;) Jo för att få smörjning inuti själva motorn:)
//MVH John Member of Swedish Sea Cadet Corps |
Jo men det är väl logiskt egentligen. Han har motorolja i växellådan så varför ska han inte då kunna ha växellådsolja för att smörja motorn? Ska bli intresant att se vilken del som skär först. ;)
http://msts.e-buzz.net/stw/beta2/st4_strip3.jpg Janne Admin Svenska 3D-Tåg Regler |
Okej, inte undra på att vissa moppar drar bensin om de tar olja från "tanken" till att smörja allt i motorn!;)[}:)]
Du fyller ju på oljan där och den går till vevstake etc och det ska vara vanlig 10W 40W motorolja ENLIGT en hel del folk* jag snackat med(alla säger ju samma utom här[8]) Har hävt i vanlig motorolja och det går som en klocka igen, tackar Keifer för andra gången? Du är mästerlig på puch motorer!:D(även om denna kunde listats ut själv egentligen) * Detta är dels 3 mopedverkstäder och andra puch dakota ägare! MVH: Olaf "vr98olli" Lindström http://www.e-buzz.net/forum/attachments2/6348155632.jpg |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:35. |
Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009