![]() |
Fartegenskaper för X 2000
Alla X 2000-modeller, som publiserats för den svesnka publiken har helt orealistiska fartegenskaper - beroende på att det i botten finns en Acela-modell med ett lok i varje ända!!
Motorstyrkan anges till 3260 kW både i lok och manövervagn, vilket får till följd att den totala motorstyrkan blir 100% för stor! Det märks f.ö tydligt när man startar. Jag har personligen aldrig sett ett X2000tåg accelerera tillnärmelsevis så snabbt i verkligheten. För att få ett realiskt X2000, som matchar de superba ommålningarna, måste man gå in i de båda eng-filerna och halvera både motorstyrka och dragkraft. Hälsningar Ober |
Om du vill köra realistiskt gör du bäst i att endast accelerera med 50% på gasreglaget. :)
Med vänliga hälsningar Pson http://msts.e-buzz.net/forum/attachm...2549190057.jpg |
Hej ober!
Om man ska vara riktigt noga ska man sätta effekt, start- och fortsatt-dragstyrka till mkt små värden (men du måste behålla förhållandet mellan dem rätt lika, annars kan det få effekter som att tåget knappt går frammåt om man kör från manövern) (värdena kan vara i storleks ordningen 0,1 kW och 0,01 kN eller så) Har själv pulat en hel del med manöver-vagnar. ;) Anledningen till varför jag löser det på det viset är att jag vi ett tillfälle kopplade loss en manöver vagn för att testa och upptäckte att den gick själv. Dessutom händer det ibland att man vill testa köra med två lok för att få högre effekt. ;) Tack för ordet MVH Zzarr |
Programmet Train Simulator anger att det är fråga om simulering dvs. att efterlikna verkligheten så nära som möjligt.
Om man då vill uppleva, hur det känns att köra X 2000 skall man naturligtvis ha tillgång till den motorstyrka och acceleration, som X 2000 har! Vill man däremot känna hur det är att köra Acela Express, så finns ju redan den möjligheten som standard i TS. Om det sedan ser ut som X 2000 utvändigt spelar ju ingen roll - man kör alltså ett tåg, som inte finns i verkligheten. Och det står naturligtvis var och en fritt att göra detta, om man så önskar. Men någon simulering är det definitivt inte fråga om. Som jag skrev i mitt första inlägg, har jag halverat dragkraft och motorstyrka i båda eng-filerna. Då får man en uppfattning om den verklighet och problem(!) som möter förarna i X 2000-tågen. Faktum är ju att loket är alldeles för svagt och man kan långt ifrån alltid köra i 200 kmh. Ober |
Jajjemen...Driven är för svag i förhållande till resterande tåget!...I från allra första början var ju X2 drivarna dimensionerade för ett tågsätt som är en vagn kortare än dagens!
Detta gör att du har en acceleration som är fruktansvärt seg! En annan sak jag kan tala om är att man istort sett från start till stopp använder "fullt ös" på pådraget (förutom vid skyddssektioner odyl) detta för att du överhuvudtaget ska komma upp i hastighet! :D Nåja...det var lite info om X2000 ngt mer ni vill veta så fråga!..:) Mvh//Christoffer...Oxå lokförare som kört X2000 många gånger! http://www.e-buzz.net/forum/attachments/3200512.gif |
Intressant läsning! Är femvagnars X2000 snabbare?
____________________ http://www.e-buzz.net/forum/attachments/5496617.gif / Lukas Nilson www.s-klass.cjb.net |
Jaså?..du tycker det var intressant läsning!...trevligt![^]
Njaa...snabbare är dom inte...men det är grymt mykcet bättre acceleration i dom...:D...aningen lättare å hålla tdt:n med ett sånt sätt!...*Hehe*... Mvh//Christoffer...oxå lokförare! [8D] http://www.e-buzz.net/forum/attachments/3200512.gif |
Kul inlägg!
Nu är det nog så att våra bästa 3:D byggare inte är lokförare så om ni istället för att skrika om eventuella fel tar det lite lugnare så kommer dom nog att fixa det i en senare utgåva eller att uppdatera på respektive "download station". Sen kanske det vore bra att ha en liten grupp testare som kreatörerna kan vända sig till för att få hjälp med liknande saker. Olika fordonsindivider i samma serie är olika och dessutom finns det ju historier som kan vara skrönor. En av dom är att en Stockholmsspårvagn av typ A25 skulle kört om ett utryckningsfordon på Västerbron i Stockholm är en av dem med då jag ofta kört en snarlik A27 så är jag benägen att tro det. Om vi får igång A28:an i Malmköping så kan det bli lite "åka" Kenny http://msts.e-buzz.net/stw/images/st2004/st4_strip7.gif |
Ett litet förtydligande av, hur man enkelt anpassar X 2000 Photorealistic Pro till verkligheten.
I filen x2photo_pro_ctr.eng ändras motorstyrkan till 0 kW och dragkraftsparametrarna till 0 kN. Då blir det korrekt! Ober |
Hej igen ober!
Jag är inte säker på att det går att sätta kW talet och kN talen till 0, utan kör med t.ex. 0.1kW och 0.03kN bör bli ganska bra (annars finns det risk att MSTS hänger sig eller att hela tåget blir kraftlöst om man kör från manövern) MVH Zzarr |
Hallå ZZarr och alla andra!
Tyvärr visar det sej att varken ditt eller mitt förslag till lösning fungerar riktigt bra. Om man ändrar x2photo_pro_ctr.eng enligt våra idéer, startar tåget av sej själv, när man lossar bromsen, om man kör med manövervagnen först! Även om man har lokdelen först finns en viss dragkraft med fartreglaget i nolläge. Min kompetens räcker inte till att förklara varför!!! Vet någon annan orsaken? Nej, det enda sättet till lösning, som jag har hittat är att "ljuga" lite och halvera motorstyrka och dragkraft både för lok och manövervagn (vilken ju i realiteten saknar bådadera), dvs även i X2photo_pro.eng-filen. Då funkar det! Ober |
Hej
Jag meckade en gång med den danska ABNS:en och det visade sig då att om man satte vissa värden till 0 så for den iväg som en svedd råtta. Dessa värden funkade bra på den efter lite test, den kan inte åka iväg själv i alla fall även om den definitionsmässigt är ett lok. Engine ( abns Wagon ( abns ) Type ( Diesel ) MaxPower ( 0.0055hp ) MaxForce ( 0.001kN ) MaxContinuousForce ( 0.001kN ) /Lars B http://www.e-buzz.net/forum/attachments/3219454.gif |
Hej igen!
Tack Lars B. för ditt förslag. Det funkar såtillvida, att tåget inte självstartar. Men av någon anledning blir det en verklig snigel! Jag provade med KMJ v3 med start vid Bergvalla. Vid milepost 73 vid infarten till tunneln hade tåget med "ditt lösningsförslag" en hastighet av 88 kmh. Med mitt(halvering av prestanda för både lok och manövervagn) 127 kmh . Det verkar realistiskt eller vad säger Christoffer? Ober |
Hej ytterligare en gång!
I mitt senaste inlägg om hastighetsjämförelser för X2000 på KMJ 3.0 kör jag med manövervagnen först. Med lokmodulen först blir det helt andra data med Lars B:s lösning! Ober |
Hej återigen!!!!!
Jag har nu testat olika konstellationer: 1. För att eliminera alla ev. "störningar" från manövervagnen har jag bytt ut denna mot en vanlig passagerarvagn. Loket har haft sina rätta prestanda. 2. Jag har kört med halverade prestanda för både lok och manövervagn, med loket främst. 3. Dito, men med manövervagnen främst. Och alla tre alternativen blir identiska både beträffande acceleration och toppfart! Jag har även försökt laborera med andra lösningar men utan tillfredsställande resultat. Ober |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:19. |
Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009