Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   3D-design - Trainz (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=12)
-   -   SKF industri bygges. Lite frågor, bild, mm. (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=8767)

Deskgrunt 2005-03-29 20:34

SKF industri bygges. Lite frågor, bild, mm.
 
1 bifogad(e) fil(er)
Hej.

Bengan skickade mig några fina SKF-vagnar som han gjort och undrade om jag kunde göra en SKF industri ungefär som IKEA... Och det måste man ju försöka :)

Så ikväll började jag på lastkajen med industrifunktion som ni kan se bild på nedan. Den är tänkt att ta emot STWs stålplåt och producera SKF-lådor på pall. Tänkte även försöka göra en travers den här gången.

Traversen är långt ifrån klar! Den skall gå på skenor i lastkajen, ha en motorlåda med vajer, krok samt ev. en plåt hängandes. Texturen skall ändras med.

Nu några frågor:

- Tycker ni att traversen är onödig och jag kan lika gärna strunta att fortsätta med den?

- Hur gör man en krok och vajrar polygonsnålt? Att använda cylindrar gör väl att polysarna skjuter i höjden.

- Någon som har bilder på SKF:s byggnader med färgsättning, logotyper?

Erik Götborg 2005-03-29 20:42

Det ser bra ut, men jag skulle tycka att ett mindre antal högar på kajen hade suttit fint. Traversen ska vara kvar enligt mig.

Deskgrunt 2005-03-29 20:48

Citat:

Ursprungligen postat av mixerboy
Det ser bra ut, men jag skulle tycka att ett mindre antal högar på kajen hade suttit fint. Traversen ska vara kvar enligt mig.

Det som visas på bilden är max antalet som kan visas.
Problemet med att visa för få är att man då inte ser att kön uppdateras mer än kanske var annan vagn. Produceras det också samtidigt så blir det ännu mer sällan.

Har dock inte kommit så långt att jag testat vilket antal som blir bäst än.
Stålplåtarna kunde man lagt i två rader men då blir det inte plats att köra på lastkajen osv.

Bengan 2005-03-29 20:55

Ser ju trevligt ut, det som du har gjort hittills.
Nytt gods på pall ser jag, stiligt.
Tycker också att traversen ska vara kvar.

Bengan.

Tomas 2005-03-30 00:15

hur många polygoner har du på balken? ca 28 är det minsta antalet du kan komma ner till och som brukar räcka ganska bra. För att göra en krok och vajrar så rekomenderar jag att helt enkelt använda ett plane med transparent textur där krok och vajrar är målade på, då blir det bara 4 polygoner totalt.

/Tomas

Deskgrunt 2005-03-30 01:01

Citat:

Ursprungligen postat av Tomas
hur många polygoner har du på balken? ca 28 är det minsta antalet du kan komma ner till och som brukar räcka ganska bra. För att göra en krok och vajrar så rekomenderar jag att helt enkelt använda ett plane med transparent textur där krok och vajrar är målade på, då blir det bara 4 polygoner totalt.

/Tomas

Hej Tomas o tack för svaret!

Den liggande balken har 22 polys enligt gmax verktyg. Verkar vara minimum för en "riktig" I-balk.
De stående balkarna med låda kan jag radera en del polys upp o nertill sen, kommer nog runt 30.

Att använda en plane med alpha textur verkar klart bäst men samtidigt blir det ju platt ifrån sidan. Men det kanske inte gör så mycket.

Tänkte ha en plåt som hänger med en vajer ifrån varje hörna till kroken men det blir kanske för omständigt :rolleyes:

Nåväl, jag har börjat iallafall :D

Deskgrunt 2005-03-30 16:44

1 bifogad(e) fil(er)
Kan ju posta en liten test med en platt vajer och block samt min första animation, en roterande varningslampa.
Var ju ett helsike att få till en sån enkel grej. :D

Vet inte om den kommer med sen, en del tycker väl det är mest löjligt...

Om jag förstår det rätt så får man sätta 2 planes emot varandra för att få ytor på båda sidorna? Då tar det ju bara 2 polys?

Sen la jag in detta i texturens .txt-fil för vajer/block (sett lite olika varianter, vet inte vilken som är bäst):

Primary=kran.tga
Tile=st
Hint=Dynamic
Alpha=kran.tga

EDIT: uppdaterade bilden. Blir nog inte mycke trainz på nåra dar nu så ni slipper se mer :p

LLJ 2005-03-31 08:58

Plane och textures
 
Ang. textur på båda sidor av ett plane.
Om det skall vara samma textur på båda sidor, kan du göra materialet dubbelsidigt, och då behövs bara ett plane.

/Lars

Deskgrunt 2005-03-31 20:31

Citat:

Ursprungligen postat av LLJ
Ang. textur på båda sidor av ett plane.
Om det skall vara samma textur på båda sidor, kan du göra materialet dubbelsidigt, och då behövs bara ett plane.

/Lars

Lars, tack för tipset men hur gör man en plane dubbelsidig? Hittade ingen knapp för det när jag höll på.

Att sätta 2 planes mot varandra blev inte bra för när texturen var delvis genomskinlig så las de ändå ihop och båda sidor visades endast åt ena hållet? Har en del kvar att lära tydligen :D

EDIT: Jag gjorde en liten fusklösning med en box istället och raderade alla polys utom 2 o drog ihop ;)

Tomas 2005-04-01 01:41

Se det tar sig :)

ja att göra en box o ta bort alla sidor utom två är vad jag brukar göra oxå.

En detalj i din .texture.txt fil, ändra tile=st till tile=none så kan du inte få texturblödningar pga upprepning som jag skrivit om förr. tile=st är egentligen bara till för om man upprepar texturen över ett plane åt något håll och det är pga av det som man ibland kan se en rand i ovankant på backdrops tex där nederdelen blöder över till ovankanten.
Detta gäller inte bara texturer med alpha map utan alla texturer, så upprepas inte texturen använd tile=none :)

/Tomas

Deskgrunt 2005-04-01 04:25

Tack för tipset Tomas, ett mycket värdefullt sådant dessutom :)

Just texturering är nog det jag upplever som knöligast i gMax.


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:54.

Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009