![]() |
En fråga om Waybills
Hej!
Finns det någon som är insatt i hur waybills fungerar. När en industri vill ha leverans av en produkt så skapas ju en waybill, men finns det något sätt att få en waybill när det är dags att hämta något på en industri, alltså när lagren börjar bli fulla? Det skulle vara mycket användbart på min lilla bana som jag bygger på för tillfället. Alla industrier som används är av ProtoLars-typ. mvh .... Mats |
Såvitt jag vet så funkar Waybills enbart för att visa när något behöver fyllas på och inte när något behöver tömmas.
Har för mig att det finns en rule på DLS som visar en sammanfattning av alla industriers nivåer och den kanske kan hjälpa. En sak jag undrat över är vad Commuditys picker fönstret skall användas till egentligen, men det är kanske enbart till Cab-mode? |
Om du funderar lite på hur det fungerar med fraktsedlar/waybills i verkliga livet är det ju inte så konstigt. Låt oss anta att du har en firma som producerar "dräggelmoppar/droolmops" (något som ju är en eftertraktad vara för Trainsanvändare) och ditt lager börjar bli fullt så går du ju inte till posten med dom utan att skrivit en mottagare på paketet. Det är ju först när du fått en beställning som det kan bli en affär och då skickar du mopparna till beställaren.
Det har funnits några kul undantag. För runt 50 år sedan var det vanligt att fruktodlare i Kalifornien skickade vagnslaster "österut" och när vagnarna efter några dagar närmade sig östkusten var det auktion och först efter det betämmdes vagnens slutliga destination. |
Tack för svaren!
Ja, det har du i och för sig rätt i Kenny. Jag tänkte som så att fabriken som tillverkar produkten skulle beställa en transport av speditören för att transportera produkten till kund, men lösningen är så klart att kunden beställer transporten. Tyvärr fungerar det inte för mig i nuläget eftersom "kunden" är en portal som lastar av och returnerar tåget igen, eftersom mitt lilla projekt består av en liten bangård med industrier på olika stickspår som medför en hel del växlingsrörelser (sån't gillar jag :D ). När jag väl utökar banan så löser det sig. Patrik: Commodeties Picker används väl för att specificera vilken produkt som ska lastas på en speciell vagn. Vissa vagnar kan ju lasta flera olika typer av produkter och då kan det vara bra att tala om ifall det ska vara t.ex. 20ft eller 40ft container som ska på vagnen (ifall båda produkterna finns på containerterminalen) mvh .... Mats |
Citat:
Alltid lär man sig något nytt :) |
Waybills funkar inte rätt
Hej.
Enligt min mening så funkar inte waybills rätt. Det borde istället vara så att man för varje vagn ha en waybill som anger destination (läs industri). Sedan bör varje industri som idag kunna visa att den behöver x enheter av produkt p. /Lars |
Citat:
Läste om nån Destination Database nånstans, undrar vem som gjort den :D Humpyard kit och destination database verkar ju perfekt för MatsHs bangård :) |
Äntligen någon som fattar
Hej.
Äntligen någon som fattar vad man skall ha alla mina grejer till :) /Lars |
Citat:
Och det är precis vad jag har tänkt. :D Jag har precis börjat bygga min "datoriserade modelljärnväg". Den utgår från en större godsbangård där både växlingsvall, rangerbangård samt destination database är inkluderat. Tanken är att vagnar från alla industrier utefter banan körs i kortare tåg till denna bangård där dom växlas ihop till längre tåg och antingen skickas till andra, mindre bangårdar för utväxling till lokala industrier eller också genom en portal för att lasta/lossa sådant som inte produceras/används på min bana. Dock har jag precis börjat bygga och det första som blev klart är en av dom mindre godsbangårdarna och det var när jag började växla runt på den som frågan uppkom. Som sagt så löser det sig när hela banan väl står färdig. mvh .... Mats |
MatsH:
Jag är lite nyfiken på om du fått det att funka med Humpyard kitet och AI'n? Tänkte själv göra något liknande på min nya rutt LBJ2006 men naturligtvis har någon annan varit före som vanligt! Det jag undrar över är om ett AI-lok kan få tillträde för att hämta vagnar i humpyarden? Vad jag läst i gamla manualen så finns det inget sätt att slå till/från humpkontrollen via drivercommand eller liknande. Tänkte alltså bara ha en väg för både in/ut så växelloket måste köra över humpen och retarders för att hämta vagnarna. Tyvärr funkar inte stoppbockar i TRS2006 heller så man får väl hitta nån lösning med osynligt "lok" som säkert stoppar i slutet av spåren eller nåt. TPR's sida har varit nere så jag har ännu inte fått hem senaste versionen och vore ju bra att veta om det går innan man börjar :) |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:13. |
Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009