Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   3D-design/Ommålningar - MSTS / Open Rails (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=14)
-   -   Funderingar 3D-byggen framåt (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=9316)

Mazz 2005-07-06 22:56

Funderingar 3D-byggen framåt
 
1 bifogad(e) fil(er)
Roar mig en hel del just nu att bygga modeller. Snart dax att ta tjuren i hornen o börja texturera oxå och ut på spåren me grejerna. Under tiden har funderingarna snurrat lite granna, framförallt var är rimliga gränser för antal polygoner... Jag själv har lite ändrat ståndpunkt utifrån vad jag tidigare sagt, t.ex här:

http://217.197.57.186/forum/showthre...6&page=5&pp=10

MadMikes 56000 polygoner för ett lok kanske är ändå lite i mesta laget fortfarande, men rimligtvis kan man idag höja ribban än för 1 - 2 år sedan... Personligen håller jag med Hawk om att hjulflänsar och detaljer är viktigt... Jag har dock inte ändrat ståndpunkt vad gäller att ännu måste man bygga med polygon-medvetenhet. Även om msts klarar 56000 ploygoner, så har ju onekligen marginalerna krympt när man har scener med mycke fordon i...

De saker som jag tycker att en acceptans mot mer poly-rika skapelser har skapat är dels att datorerna som alltid är bra mycket snabbar än vad dom va för 2 år sen, samt att det nu påtagligt finns nya simulatorer runt hörnet... Även om man å en sida kan tycka att man inte ska ta ut nått i förskott, så är en försiktigvis bedömning att dessa kommer klara betydligt fler polygonrika scener. Konstigt vore det annars...

De mål jag själv satt upp just nu för mina byggen är ungefär dessa, med ambition att de ska vara trevliga främst för kommande simulatorer och inte lika mycket på msts i gårdagens datorer:
  • ett lok, mindre än 20000
  • en vagn, som rimligtvis används i fåtal, mindre än 8000
  • en vagn, som kan misstänkas förekomma i flock, mindre än 3-4000
Gemensamt för alla kategorier är at dom ska vara lod-ade i minst 3, helst 4 nivåer. Första nivån är en försiktig lod-ning redan på 50m. Försiktig för att man på det avståndet kan se att saker försvinner/uppenbarar sig på ett störande sätt. men, närgångna detaljpolygoner kan man ju skala bort. Nästa nivå kan inträda från 100m osv... Gissar att det blir individuellt beroende på modell och var detaljeringen sitter.

Bifogar en bild från verkstan just nu. Dessa byggen ligger inom dessa ramar, även om personvagnarna har mindre marginaler til 8000 än vad loken har till 20000. D-loket as is now ligger på knappt 7000 och då har jag några detaljer som enskilt slukar 500polys i ren fummel-bygge, ska justeras. En hel del saker ska ju tillkomma som synes.

Så, vad tycker ni om detta resonemang? Är jag för optimistisk och tar ut prestanda i förskott, eller är det vettigt?

Erik Götborg 2005-07-06 23:02

sören vilka fina grejer....du är otrolig.

Olaf Lindström 2005-07-06 23:50

Väntar skarpt på att köra dessa dyrgripar! Du är ju otrolig på alla sätt o vis, vad kommer härnäst? Aktiviteter som får en att bågna!?!?:o

Du tar inte ut något i förskott enligt mig, vi måste blicka framåt och tänka på att det ska vara kul att köra materialet ett bra tag framöver vilket det blir med mycket detaljer!
Se bara på pussgurkans tåg, det är de jag kör med oftast då de är så fint gjorda!:)

Pierre 2005-07-07 00:34

Oj, vilka godsaker som väntar...

Håller med Olis, ju mer detaljer desto roligare att köra. Och som du säger, så borde dom nya simulatorerna klara mer, än vad msts klarar. Och datorerna blir snabbare och snabbare. Bra jobbat Mazz!

tjalle 2005-07-07 22:28

Ja, det ser läckert ut :p .

Jag tycker det låter vettigt, särskilt om man kör tågset med aktiviteter samt användade av LOD (på rullande fordon) påverkar ju ytterligare så man får några extra fps i bonus.

Annars kan man kanske höja ribban lite på lok (eventuellt någon "specialvagn", kan diskuteras) men som sagt, då blir det "trögare" tillsammans med aktiviteter som troligen många utnyttjar här (i MSTS).

Vem vet hur det ser ut om något (några) år? Kanske det kommer nyare tåg-simulatorer framöver med effektivare grafikmotorer där högt polygon-antal inte ska påverka (fps) så mycket jämförbart med dagens grafikmotor.
Som sagt så är detta ett önsketänkande då hårdvaran troligen avgör vad som är acceptabelt framöver.

knebert 2005-07-08 00:49

Hej!

Detta ser verkligen bra ut :)

Jag kan hålla med föregående inlägg att man kan och bör väl bygga för framtiden. Allting blir ju snabbare och effektivare. Detta som vi pysslar med är ju en branch som ej står stilla. Vad finns i morgon? Därför tycker jag att man verkligen kan bygga för framtiden...
Sen att det kanske drar ner fps med mera, det kanske inte gör så mycket för de flesta, jag tror att får man tex en Regina (efterlängtad) så kommer man nog att ladda hem den även om den drar ner fps:en...Bara det är något som fungerar och något som man verkligen tycker är snyggt gjort så kan man nog utstå lite hack...Tex när man, som Olaf sa, kör Pussgurkans underbara modeller så utstår man nog lite av varje...

Men om modellern ser ut som om den kommer från skroten, då tolererar man nog inte att det hackar och lever f-n...

Så "keep up the good work" som man brukar säga...

MVH Kenneth


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:35.

Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009