![]() |
Timmerhögar, någon som är sugen?
2 bifogad(e) fil(er)
Är lite trött på Gmax just nu efter en massa misstag hit och dit.
Ingen som har lust att göra några liknande timmerhögar som det är på bilderna. Har använt en 70-80st av Tomas timmertravar, men det skulle ju vara bättre om det bara fanns ett par stycken objekt för detta ändamål. EDIT: Gärna för massaved också. Skulle passa utmärkt till pappersbruk. Bengan. |
Hmmm... vart finns allt det nånstans? På STW's skiva? Kanske har missat nått då, liknar ju som att "Gudrun" har varit framme även i TRS2004:D;)
|
tja, om någon vet vad standard längden är på träden så kanske jag kan lyckas med något som liknar timmerhögar... men mycket mer än så kan jag inte lova...
kan längden förresten vara 60m? massaved, hur ser det ut (i väntan på transport)? typ ser det ut som sju svåra år eller ligger det snygg och prydligt? finns det förresten några trevliga texturer, eller måste man jag dessa själv? |
De bilderna ser ju riktigt bra ut!
Vore nog bra om man kunde göra högarna så att endast de yttre stockarna är avrundade och resten är "fusk" i texturen. Jag misstänker att polygontalet annars blir skyhögt! Leoj: både timmer och massaved ingår som lösa objekt och produkt till vagnarna på ST2005 skivan. Jag gjorde ett ProtoLARS spår för timmret med synlig kö i våras: http://web.telia.com/~u41408022/download/ind2.html Var då rädd att sätta ut för många för polygontalet. Men Bengans högar ovan ser betydligt bättre ut. |
1 bifogad(e) fil(er)
en liten timmer hög börjar se dagen
tja jag satt lite och skapade, resultatet blev en mycket oregelbunden hög :P ska vidareutveckla högen lite... men jag ska skapa lite texturer först, så man slipper sitta och dra texturerna till bilderna. sedan ska jag nog även göra en GIGANTISK hög på en massa träd :) någon som vet vart gränsen går för vad som är mänskligt i antal poygoner? |
5 bifogad(e) fil(er)
Några bilder som kanske kan vara till hjälp för texturer.
Större bilder finns om så önskas. Hade själv i tankarna att göra som Leoj, men istället för helt runda timmerstockar. Så hade jag tänkt mig bara rundning på utsidan av traven. Ungefär som på skissen. Sidorna fuskas bara till med något som liknar avsågade stockar. Bengan, |
Jag tänkte också något sånt som Bengan beskriver med skissen. Det bör reducera antalet polygoner avsevärt.
Leoj, tänk dig att du fyller de högarna med stavar även under och inte bara på ytan. Då kommer man ju lätt upp i 50.000 polys bara för nån timmerhög. Sen skall alla andra objekt o lok o vagnar ritas ut. Tror det skulle bli väldigt ryckigt på även den snabbaste maskinen. Har inte tänkt på hur STWs produkt är gjord egentligen, kanske de redan använder Bengans knep. Vore ju även bra då om ni fick tillåtelse att använda samma textur som STWs produkt :) |
3 bifogad(e) fil(er)
Kunde inte låta bli att prova själv.
Några frågor. Bild 1. Är 100 meter för långt, ska man minska ner till 50 eller något. Kom gärna med något förslag på längden. Bild 3. Antalet vertex. 18 st på bilden. Kan man väl nästan minska ner till hälften. Vertexpunkterna som går ner i grundhögen. Ska man anstränga sig att ta bort dessa, så att linjen går jämns med den röda linjen. Gärna tips och förslag om vertexpunkterna från er som är vana vid Gmax-byggen. Bengan. |
välj ett objekt
tryck på "regnbågen" (den blåa) eller som det borde vara, knappen modify välj "edit mesh" expandera "Edit mesh" Välj vertex eller hoppa över steget ovan och tryck direkt på knappen vertex (den med 3 små prickar) lycka till :) må bästa man vinna (detta har nu blivit en tävling "Kriget vid pinnhögen" :rolleyes:) |
mina timmerhögar är först gjorda av runda cylinders med textur på och sedan renderade jag kortsidan och använde renderingen för att göra en alpha textur på ett plane för hela kortsidan, sen tog jag bort alla polygoner från cylindrarna som inte syns inklusive alla ändar. Sågtimmerhögen har 210 polys och massavedshögen 364 polys.
/Tomas |
1 bifogad(e) fil(er)
En bild till på lite timmer.
Får se vem som har användning av den först. Bengan. |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:29. |
Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009