Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   3D-design - Trainz (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=12)
-   -   Växel snilleblixt (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=9788)

Tomas 2005-09-20 23:32

Växel snilleblixt
 
2 bifogad(e) fil(er)
Pga av bilderna med gräset från TrainzItalia så var jag tvungen att ladda ner det och en massa annat därifrån och testa på min Sommarbana2 (bild nedan). Det gjorde att jag började peta lite i övrigt på banan inkl börja göra om den stora stationen på banan men det fastnade på att mina detaljerade växlar inte var klara. Så det blev inte bättre än att jag började titta lite på hur läget var med växlarna och det var inte inspirerande. Men, då får jag världens snilleblixt :)

Det största jobbet (och problemet) med mina detaljerade växlar var att göra texturen för alla varianter av ballaster jag gjort till mina spår, det var en 2048*512 textur som behövdes göras nästan om från början för varje ballast textur. Men tack vare min snilleblixt så kom jag på att göra om modellen lite så jag kunde använda mig direkt av den vanliga texturen som används för spåren och upprepa den lite. (se bild på växel). Så om bara inspirationen håller i sig nu så har jag nog ett helt växelpaket inom snar framtid :D

/Tomas

Deskgrunt 2005-09-21 00:17

Men herregud Tomas, nu lägger jag ner allt här o väntar tills du släpper växlarna och rutten!
Tror minsann att jag hungerstrejkar med (kan behöva gå ner nåra kilon) :tumupp: :D

Det där ser ju grymt bra ut!

Jag kollade lite på de inbyggda animerade växlarna i TRS2006 men de är väldigt simpla. En stor nackdel med dem är att man heller inte kan ta bort de röd-gröna pilarna. Om jag förstod det rätt så kan man dock göra växelväljaren utan pilar så det blir antingen eller då.

Väldigt trevligt om du blivit inspirerad och fått upp ångan igen :)

hgkn 2005-09-21 06:22

Snälla Tomas, ge inte upp nu. Det ser ut att bli lika verklighetstroget som luftlednings kitet och allt annat du gjort så man ser verkligen fram mot något kanonfint.

f11a 2005-09-21 08:18

Gu vad snyggt!
 
Citat:

Ursprungligen postat av Tomas
Pga av bilderna med gräset från TrainzItalia så var jag tvungen att ladda ner det och en massa annat därifrån och testa på min Sommarbana2 (bild nedan). Det gjorde att jag började peta lite i övrigt på banan inkl börja göra om den stora stationen på banan men det fastnade på att mina detaljerade växlar inte var klara. Så det blev inte bättre än att jag började titta lite på hur läget var med växlarna och det var inte inspirerande. Men, då får jag världens snilleblixt :)

Det största jobbet (och problemet) med mina detaljerade växlar var att göra texturen för alla varianter av ballaster jag gjort till mina spår, det var en 2048*512 textur som behövdes göras nästan om från början för varje ballast textur. Men tack vare min snilleblixt så kom jag på att göra om modellen lite så jag kunde använda mig direkt av den vanliga texturen som används för spåren och upprepa den lite. (se bild på växel). Så om bara inspirationen håller i sig nu så har jag nog ett helt växelpaket inom snar framtid :D

/Tomas

Gu vilken fin Växel och bana du har byggt! :) :tumupp:

Arre 2005-09-21 14:58

Är detta trs2006?
Helt otrolig växel och miljön på bilder är :tumupp:

Tomas 2005-09-21 15:18

näe det är TRS2004 (jag har inte TRS2006 och vet inte om jag kommer skaffa det). Växelomläggaren (gröna och röda pilen) fungerar precis som vanligt på mina växlar. De är gjorda enligt andi06's koncept om ni snubblat över hans växlar, fast html rutan ser annorlunda ut på mina.

/Tomas

Arre 2005-09-21 15:22

Enligt mej ser det ut att vara skum på vattnet,stämmer inte det?

Tomas 2005-09-21 15:40

det är vattenliljor och näckrosor :)

/Tomas

Deskgrunt 2005-09-21 15:54

Tomas, då kanske du skall hålla koll på vad andi hittar på.

Han håller på med nya växlar till TRS2006 och det är kanske rent av osäkert om hans gamla funkar i 2006 (har själv aldrig testat dem).

I 2006 så slipper man tydligen att dra invisible track.

UKJ 2005-09-21 16:08

växlar
 
Jättefin växel du har fått till där jag är imponerad! skall det månne bli någon dubbel korsningsväxel oxå? bra jobbat! :D :D :D :tumupp:

Tomas 2005-09-21 18:03

det kommer att komma många varianter av växlar.

Deskgrunt, ser du nått om hans nya växlar på aurans forum kan du hojta till, alltid intressant och se. Jag ser inte varför hans nuvarande växlar inte skulle fungera i TRS2006, de använder ju inte nått märkvärdigt script egentligen.

Jag undrar hur det går med kryssväxlar ang det där med att man inte behöver dra invisible track. Auran har ju egentligen bara support för vanliga enkelväxlar (så antagligen får man utnyttja det på nått icke tänkt sätt för att få till andra sorters växlar... som vanligt).

/Tomas

Deskgrunt 2005-09-21 18:49

Tomas, vill do! Tror han jobbar för fullt på dem.

Han nämnde nåt om att en kryssväxel fick göras i flera delar för att få mer än en kontroll.

vfp420b 2005-09-21 20:14

Wow.. Den växeln vill man ju ha, är så trött på dom orealistiska växlarna som finns nu, när kan du komma att släppa den tror du?

Tomas 2005-09-21 21:50

1 bifogad(e) fil(er)
vågar inte gissa på när växlarna släpps. Men har fixat iorning alla texturer nu och lagt till texture-replacement (25 texturer). Har bifogat en bild oxå.

/Tomas

Rojje 2005-09-21 21:59

Snyggt Tomas :tumupp: :tumupp:


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:58.

Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009