Ämne: JBJ R2
Visa ett inlägg
Gammal 2006-08-12, 22:29   #145
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 502
Standard

Tack för snälla ord! Ja, Hg är en av mina favoriter, helt klart...

Funkar bra hittills... peppar, peppar, det är ju ändå RE vi pratar om... Kommit en hygglig bit till, har uppdaterat progresskartan nån sida innan.

Det är mycket kuperad rutt det här, men jag själv gillar iallafal körningen det ger. Håller stenhårt på max lutning 1350, så det bör funka med de flesta tågslagen tycker jag... Metoden för att plana ut, men ändå behålla originalkänslan är dels att påbörja lutningar tidigare, hålla den jämn samt kolla en bit frammåt på de gamla spåren för att se mot vilken höjd över havet man ska hamna i just den här lutningen. Det blir lite bankningar här o där, men det förhöjer mest utseendet tycker jag.

Lägger upp några stämmningsbilder så länge...
  1. Kvarndalen, 3-spårig i sin hela längd nu. Övergångsspår mellan spår 2 och 3, så man kan växla de vagnar som har med ortens industrier att göra.
  2. Kvarndalen igen, 2 zpår med perrong i mitten.
  3. Efter nån mil västerut från Kvarndalen finns ett mötespår i skogen.
  4. Mötesspåret är tillräckligt lång, förståss...
  5. Landskapet är både tät skog och lite öppnare. Det är riktigt kul egentligen att lägga spår i befintlig terräng, ger lite verkliga förutsättningar för planeringen av spårets läge i förhållande til naturen.
Bifogade bilder
     
__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se

Senast redigerad av Mazz den 2006-08-12 klockan 23:16.
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat