Ämne: nedlägningen
Visa ett inlägg
Gammal 2006-08-13, 09:18   #3
alexfaldt
Exilskånsk lokförare

Reg.datum: Oct 2002
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Jag
Jag tycker att de som lägger ner tågbanor är riktiga dödgrävare, de har knappast troligen själva någon relation till tåg och de tycker pengar är viktigare
än att det finns en bra infrastruktur och bra kommunikationer för alla! Jag blir så trött på att man alltid skall spara på fel saker, det finns bättre saker att spara in på än att lägga ner tågtrafik!
Det är knappast så att Banverket föreslår nedläggningar för att det är kul eller för att man inte gillar tåg. Anslagen från staten tenderar att minska med åren och till slut räcker helt enkelt inte pengarna till. Att det då blir trafiksvaga banor med dålig standard som får stryka på foten är väl ganska naturligt? Därmed inte sagt att jag tycker det är bra.

Men, man måste ändå förstå Banverkets position. Till slut räcker inte pengarna till för att ens upprätthålla en normal standard och då kan man inte längre garantera säkerheten.

Den som åkt/kört sträckan Värnamo-Landeryd vet att den är i akut behov av ett komplett spårbyte. Finns inte pengarna för det, ja då är nog nedläggning av nöden tvunget inom kort iallafall.