Visa ett inlägg
Gammal 2006-09-08, 15:45   #2
MatsH
Månadens bild - Mars 2005
 
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Leksand
Inlägg: 1 177
Standard Kapitel 1

STEG 1:
Det första steget till en kuperad terräng är att använda sig av Displacementmaps.
  • Det första är att placera ut det antal baseboards som du vill ha landskapet på (i detta fall 3st)
  • Markera hela ytan med "select area" och välj vilken displacementmap du vill använda
  • Tryck "fill area" och se ditt landskap bli bergigt i en knapptryckning. Här kan du även justera hur landskapet ska se ut genom att ändra "direction" och "threshold".

Egna displacementmaps kan man enkelt skapa med programet Trainz Zurveyor som finns att ladda ner från följande länk:Trainz Zurveyor
En Displacementmap sparas som en .bmp-fil i ...\World\Custom\Displacements

Ett bra tips angående Displacementmaps finns att läsa i följande tråd på Auran's forum: The much underestimated Displacement Map
Det går i korthet ut på att man med fördel kan göra sin displacementmap lite otydlig genom att använda t.ex. funktionen "Gaussian Blur" i Photoshop. Detta gör att man får lite mjukare linjer på sina kullar och berg som annars riskerar att bli ganska kantiga.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Tut01.jpg (160.0 KB, 603 visningar)
Filtyp: jpg Tut02.jpg (177.5 KB, 611 visningar)
Filtyp: jpg Tut03.jpg (187.9 KB, 603 visningar)
__________________

Senast redigerad av MatsH den 2006-09-08 klockan 23:56.
MatsH besöker inte forumet just nu   Svara med citat