Citat:
Ursprungligen postat av Conny_87
Nja, det första håller jag inte riktigt med Dig om. För att dra ett annat exempel. För ett tag sedan så köpte vi bland det allra vassaste man kunde få inom privatdatorer... Denna dator var säljaren så grymt stolt över och skröt hur bra den var till precis allt. Vad denna dator kunde, ja det försökte vi oss på en gång sen gav vi upp. Datorn användes till 99% endast för spel och internet. Alltså hade det funkat med vilken dator som helst. Men nu ville vi ha en bra dator, som kunde göra mer ifall vi velat. Och man lär sig mer med tiden om man håller på och vågar prova.
Så skulle det kunna va i Jonmpas fall med kameran. Han ville kanske ha en bra kamera, och lär sig med tiden.
Nu var det inte menat att hänga ut dig Alex, det var inte så jag menade. Men ofta så har proffsen i detta forum och kompostvagnen väldigt svårt att ha lite överseende med sämre fotografer. Antingen slår man dövörat till eller så ska man såga honom/henne. Det enda som gäller verkar va att komma in som helt ny och ta enormt bra bilder direkt eller visa gamla bilder från forntiden då brunloken gick. Då blir man populär. En halvdan fotograf (som jag anser mig själv) kommer aldrig riktigt upp i smöret.
Fast denna fråga om hur man ska bete sig mot en fotograf är en ständigt återkommande fråga utan något riktigt svar. Men som vanligt får väl sägas att man bör tänka efter innan man ger nån fom av svar till bilden... Det kan glädja, men även såra...
Ha en bra dag allesamans!
|
Jag köper ditt resonemang, men tycker fortfarande att det är synd att inte våga prova sig utanför det automstiska läget. Den dagen Jonmpa gör det kommer han att upptäcka hur mycket hans kamera verkligen kan!
Vad det gäller bildkritik vill jag hävda att jag sällan (nästan aldrig) klagar på någon annans bilder om vederbörande inte särskilt bett om det. Det finns andra som är tillräckligt frekventa på den punkten.
Jag har både här och i PV flera gånger opponerat mig mot den elitism som ibland tycks råda fotografer emellan. Det är många som snabbt vuxit i sitt fotande och som lika fort glömt hur det var att kanske inte behärska alla manuella inställningar, något som jag fortfarande inte gör! Jag anser mig inte tillhöra proffsen och tar därför inte åt mig av den kritiken.