Citat:
Ursprungligen postat av mattiasb
JAg har råkat ut för det tidigare..
Då körde ja från st anton i en x 31K..
Signalen visade grönt men imed att aktiviteten började i st anton fick ja utfartsignal direkt. Men samtidigt var infartsignalen grön för att en annan x 31 a skulle in..
Det verkar som man måste vänta ngn minut för att försäkra sig att inget tåg är på ingång..
En gång hade ja start i Sarpsborg.
Startade från spår 2 fast ja hade lagt in en AI x2000 som skulle göra omkörning på spår 3 precis innan starten så att ja skulle försenas lite..
MEn när väl X 2000 kom så stannade den på spår 3 och lät mig köra först..
Ja testade med att köra fram till första dvärg signal för att den skulle slå om till rött och sen backa men det fick inte signalen från spår 3 att växla om och släppa x2 an först..
|
Tricket för att undvika sådana här situationer är att låte AI-tåget "födas" på neutrala spår, så dom på ett kontrollerat sätt kan föras in i trafik-spelet. Jag gissar att det i ditt fall, där aktiviteten började i St. Anton med grön signal är liknande den Stefan beskrev inledningsvis. Jag gissar att AI-tåget föddes samtidigt som aktiviteten börjar och därmed gavs grönt ut i blocket för player eftersom MSTS inte hunnit att se AI-tåget än.
Lösningen på sånt här är att se till att AI-tåget startar tidigare och som sagt helst föds på neutrala spår. Det är för övrigt syftet med de "kvast-spår" som KMJ och GDSJ har, just för att kunna föda nya AI-tåg till världen utan att störa pågående tågrörelser. Även JBJ2 kommer ha dessa "kvast-spår", jag använder dom så att 2 spår är för nya tåg och det tredje spåret är för utgående tåg. Även en del uppställningsspår etc kan man ju utnyttja för att sätta AI-tåg till världen om dessa inte används i aktiviteten.