1) De största idioterna är väl de som konstruerat och tillåtits montera ett sådant här hinder. Filmen handlar ju också om barn och vuxna som flugit in i framrutan och skadat sig. Säkerhetsbälte hjälper ju inte heller mot whiplashskador. Bussen skymmer ju dessutom både hinder och eventulla varningtavlor för hindret.En synlig bom hade väl varit mycket lämpligare.
1) Filmen säger ingenting om alla dom vuxna och barn som blir påkörda av dessa bilister som inte kan respektera genomfartsförbud och bussfiler.
Att bussen skymmer eventuella varningstavlor tror jag inte mycket på. Då det i regel redan vid infarten sitter skyltar som talar om att det är återvändsgränd eller genomfartsförbud. Varför skylla på dom som har monterat och konstruerat hindrena, när det i själva verket är förarens brist i uppmärksamhet eller för att han vill spara några minuter istället för att köra runt.
2) Vad gäller "underhållning" vid bussfickor så är mina egna minnen från tiden efter att en lag gav bussförare rätt att svänga ut i körbanan efter passagerarpåstigning. OK inne i samhällen med fart under 50km/tim som också lagen avsåg, men som vissa bussförare även praktiserade ute på landsvägen.
2) På den här punkten kan jag hålla med dig Håkan. Att många av mina kolleger är förbannat dåliga på detta och tror att det är deras rättigheter.
Enligt 59 § Om en bussförare har gett tecken att han tänker starta från en hållplats vid en väg där den högsta tillåtna hastigheten är 50 kilometer i timmen eller mindre, skall förare som närmar sig bussen sakta ner och, om det behövs, stanna så att bussen kan lämna hållplatsen.
Bussföraren skall vara särskilt försiktig så att han undviker fara.
(Fordonen har skyldighet att lämna väjningsplikt mot bussen, men föraren av bussen har ingen rättighet att köra ut)
Tror att det numera är 3000:- i böter om man bryter mot väjningsplikten med dom nya bötesbeloppen. Då du har väjningsplikt mot buss på 30 & 50 väg, så är det i princip samma sak som att du struntar i den gula triangeln(Väjningsplikt) och bara kör ut i en korsning eller in i en rondell och struntar i annan trafik.
Som bilist, ska du sakta ner redan när du ser att det finns en buss längre fram vid hållplatsen. Inte p.g.a. att i första hand, att bussen kanske strax lämnar hållplatsen. Utan att du ska tänka på att det kanske kliver av barn eller idioter till vuxna. Som bara kliver rakt ut för att korsa vägen framför bussen. Detta är något man upplever nästan varje dag som busschaufför och oftast slutar det bra med att fordonet hinner stanna eller att personen hinner se fordonet i tid. Tyvärr har jag fått se 2 påkörningsolyckor under mina 20 år som busschaufför, där personer har klivit ut framför bussen. En fick lättare skador och den andra fick svåra skador. Ingen rolig upplevelse och minuter blir som timmar, när man försöker göra vad man kan tills hjälp anländer.
Det positiva med det hela, är att jag själv har lärt mig och sänker hastigheten och tack vare detta, så har jag precis fått stopp och undvikit att köra på en grabb i 10-årsåldern med bara några cm till godo som sprang ut bakom en mötande buss vid hållplats. Vet i katten hur det hade gått om jag hade hållt mina 30km som det bara var på denna sträcka, nu höll jag som tur bara 10-15km. Hade det varit en 50 sträcka och hade jag kört i 30km, så hade jag kört över honom.
Då det inte finns några rättigheter i trafiken, bara skyldigheter.
På 30 och 50 sträckor, så slår jag på blinkers, riktar in mig på 3,4,5 bilar bakåt beroende på dess hastighet och börjar rulla. Har inte den 4,5,6 bilen saktat in för att släppa ut mig, så kör jag iallafall och det får ta emot. Har hänt ett par gånger. Fördelning av ansvar från försäkringsbolagen har blivit 30-70% till min fördel, men inte befriat mig helt då rättigheter saknas och bara skyldigheter finns i trafiken.
På 70 sträcka. Där slog jag på blinkers och inväntade en lucka i början, men lärde mig ganska snabbt. Att många panikbromsar och tror att man ska köra ut framför dom. Så jag sitter och väntar in att det är fritt bakom och slår på blinkers och kör, men ibland är det så himla mycket trafik så att man är tvungen att slå på blinkers iallafall och hoppas att någon vänlig själ släpper ut en.
Och kör man ut med en buss framför en lastbil. Då ska man inte ens köra buss. Sen spelar det ingen roll om man kommer från höger i korsning eller lämnar en busshållplats. Passageranas säkerhet först oavsett vad trafikreglerna säger.
3) I bästa fall gavs blinkers samtidigt som utsvängningen, vilket kunde ge ett helt annat utseende på bussen sekunderna senare. Jag körde långtrailer på den tiden som lastade 50 ton betongpålar och som plockade bort allt onödigt utstickande som backspeglar, blinkers och annat som tydligen ändå aldrig användes. Sista närkontakten med buss snabbdemonterade samtliga rutor och halva förarutrymmet på bussen.
3) Jag blir så trött när det alltid hänvisas till vad en lastbil med last väger och hur svårt det är att få stopp på dom. Bussen väger i regel mindre än hälften av lastbilen när den är full och jag blir lika förbannad som ni. När personbilar slänger sig in framför en eller vintertid, när man rullar sakta fram mot ett trafikljus för att slippa stanna, då man hellre vill ha rull på fordonet när det slår om till grönt för att inte fastna vid ljuset om halka råder.
Men det är ytterst få lastbilschaufförer och tyvärr även busschaufförer som tar hänsyn till att deras fordon väger lite grann. På 70 och 90 vägar kan man ha en långtradare som håller 100km bara ett par meter bakom sig ibland (speciellt på Essingeleden). Då finns det ingen tanke på att dom far fram med 50 ton i last och har svårt att få stopp på fordonet. Så det gnälls mycket om vikten när personbilar slänger sig in framför, men det finns ingen tanke på vikten när dom kör ikapp och upp i baken på en personbil och håller 90-100 på en 70 väg. Dubbelmoral tycker jag.
Undra hur mycket pengar vi skulle spara, om vi bara visade lite mer hänsyn till varandra i trafiken och följde trafikreglerna. Dom finns ju där faktiskt av en orsak. Bara att i bland kan det vara svårt att se denna, men tänker man efter ett tag och försöker lägga ihop två och två, så förstår man den.
Bara ett exempel. Vid många skolor i Stockholm, har det blivit 30km dygnet runt. Idiotiskt tyckte jag, men efter lite tänkande. Hur många ungar under 12 håller koll på om klockan är 7 - 7:30 på morgonen eller 17 - 18 på kvällen som det stod på tilläggstavlorna tidigare och det finns ju barn i rörelse andra tider också. Är själv ingen ängel i trafiken, på nätterna håller inte jag 30 där iallafall. Men det finns anledningar till dom flesta reglerna om man tittar på djupet av dom.
Mindre trafikolyckor = Lägre försäkringspremier, mindre sjukvårdskostnader, lägre skatt m.m. (i bästa fall)
__________________
Bengan
|