Visa ett inlägg
Gammal 2007-01-13, 18:19   #4
Mazz
Hedersmedlem

Reg.datum: Sep 2001
Standard

Det är egentligen inte så svårt. Jag brukar själv kategoriskt undvika rutter som kommer som exe-filer, eftersom jag vil ha koll på vad som händer, så det är vad jag här beskriver då.

MSTS har en ganska enkel filstruktur och man kan i korthet sammafatta det med at det finns en användarnära del som påverkar alla rutter, mappen GLOBAL och det finns en del som är specifik för rutten, mappen ROUTES. Den specifika rutten använder sig då av olika saker som finns i GLOBAL, i huvudsak spår och vägar.

Fordon finns i mappen TRAINS och har underkatalogerna CONSISTS och TRAINSET

Det du som användare behöver tänka på när du installerar en rutt är följande:
  • Den nya rutten ska in i mappen ROUTES
  • Läs igenom readme som alltid kommer med rutten, för att se vilka eventuella add-on som den kräver. Vanligt förekommande är spår eller vägpaket såsom Xtracks, ScaleRail eller Newroads. behövs det, sök på forumet, det har avhandlats många gånger hur man installerar.
  • Innehåller rutten även aktiviteter, så måste korresponderande Consist (Tågsammansättningar) och fordon finnas i din installation oxå. Strular det, är en bra lösning att temporärt ta bort innehållen i ruttmapparna ACTIVITIES, SERVICES och TRAFFIC. Därefter skapar man egen aktivitet, som du hittar bland tutorialsen på Banbyggarna hur du gör.
Egentligen är det inte svårare än så. Nu är inte jag världsbäst i pedagogik, så jag har säkert glömt nått i vanlig ordning, men det är bara att fråga vidare om frågetecken eller strul uppstår.

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat