Visa ett inlägg
Gammal 2007-02-04, 21:41   #908
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 502
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Totte
Hej!
Ja, oj det var mycket om signalerna. Det är inte speciellt många objekt jag har lagt spåren. I Sävenäs tiles är knappt 700 objekt och jag tänker på backdrops som jag skulle vilja ha där. Jag måste även tänka på vägarna skall ju ocskå placeras. På tal om backdrops, vet faktiskt inte hur man skapar dem. Hoppas nån ställer upp och fixa backdrops.
Tilesgränsen är för mig är 1200. 1300-1500 är lite för mycket, då blir det för låg FPS.
Ja, har du 700 objekt i den sämsta tilen, då har du nog läget under kontroll, snyggt! Du kan ju alltid räkna efter hur många signaler du kommer behöva sätta ut i området, så du vet vilken budget du har att gå efter. Behöver nog inte säga det eftersom du är van, men gantryna tar ju en del objekt-antal oxå. Försök att använda sammansatta objekt för miljöerna sen, så kommer du nog få till detta härliga område sen på ett bra sätt.

En liten invändning vad gäller fps... det är inte antalet objekt i sig, som gör att det blir dålig fps... Antalet objekt i en tile är enbart för att MSTS har den begränsningen, men du kan ha tiles med 1600 objekt i sig, som ändå flyter fint, medan en tile med t.ex bara 900 objekt kan bli stillbilds-visning...

Det som fäller avgörandet med vilken fps du har, är hur många polygoner MSTS måste behandla i en scen, samt mängden och storleken på texturerna. Antalet polygoner som måste behandlas i en scen beror ju således på hur dom är designade ut synbarhets-synpunkt, bra att kolla på det innan man lägger in nya objekt, kanske kan det vara på sin plats att justera synbarhetsgränser. Är objekten LOD-ade är det normalt sett under kontroll, problemet är bl.a små objekt med synbarhet på 2000m, som skulle kunnat klara sig på 150m kanske...
__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat