Visa ett inlägg
Gammal 2007-02-17, 22:59   #3
dalchr01
Medlem

Reg.datum: Sep 2002
Standard

TACK Pierre!!!

"Visar avlägsna berg" avbockades och borta var dessa envisa bergstoppar. Nu när man kan köra med stora avstånd i view 2 hade det ju varit skönt att ha visning av avlägsna berg, för bilden blir lite dimmig annars (se första bilden nedan). Tyvärr gav inte "delete raw" någon synbar effekt på detta problem, men tack i alla fall Mazz.

Lite info om rutten:

Andra Stambanan (SWE1) är som sagts byggd på Marias pass. Jag har lagt om alla spår, justerat fall och stigningar till lämpliga nivåer, satt upp kontaktledning, plattformar, växelklot, elväxeldriv och en del annat. Rutten är nu ca 40 mil lång (om jag har räknat rätt) och börjar strax utanför en station som påminner väldigt mycket om Ånge.

På bilderna 2-4 nedan ser ni ankomstbangården, lokstationen och rangervallen.

Andra stambanan löper sedan ner genom Sverige via stationer som påminner mer eller mindre om Östersund, Vännäs, Krylbo, Grängesberg, Karlstad, Mjölby, Oxelösund, Öxnered, Jönköping, Lund, Helsingborg och... Sista bilden (från AE) visar slutstationen, vars bangård är en sorts kombination av två stationer i sydsverige, vi får väl se om ni kan räkna ut vilka de är;-)

Det kommer att bli 3-4 bibanor (en av dessa återstår att spårlägga) och två smalspårsbanor återstår att göra. Det ena smalspåret kommer att bli ca 7 mil långt och elektrifierat.

Banan är i stort sett naken från träd och hus, så det är låååångt kvar innan denna rutt blir klar, om den någonsin blir det. När spårläggningen är klar blir nästa steg att sätta ut signaler. Arbetstempot är lite lagom långsamt, men jag ska försöka komma ihåg att lägga ut lite bilder efterhand.
Bifogade bilder