Bemanningsföretag
Har ni nån erfarenhet av sånna? Vad är bra/dåligt och varför?
Då min handläggare på arbetsförmedlingen tyckte bemanningsföretag (Proffice, Manpower m.m.) skulle kunna vara nått för mig, så har jag idag (070305) varit på facket och ställt lite frågor. Enligt min handläggare så var bemanningsföretag nått av godo och dom kunde inte utnyttja en, för dom går efter fackens avtal.
Facket kunde inte svara på mina frågor, utan hon ringde upp a-kassan och jag fick fråga en kärr..., förlåt tjej där. Hon sa att dom INTE har avtal med nått bemanningsföretag. Vidare så får man INTE stämpla upp, om man får/har deltidsarbete. Och mycket av det hon sa mer fatta jag inte så jag undrade om hon hade nån ”regelbok” att skicka ut om detta. Det hade hon inte!
Och angående om att tillgodoräkna sig dagarna man arbetade, så var det hela lite ”luddigt” och jag vet faktiskt inte vad som verkligen gäller där. Men en sak hon sa var att man inte kunde använda sig av bemanningsföretag i några månader för att få en ny period...
Varför ska allt vara så jäkla krångligt????? Jag skiter fullständigt i om jag får ett heltids eller deltidsarbete (fast jag vill helst ha heltid förståss!), bara jag får arbeta. Men jag kan inte leva på en halv inkomst, det går bara inte!!!!!
Och varför står bemanningsföretagen utan avtal med fackförbunden? Är det för att kunna behandla dom arbetssökande som dom vill? Det verkar minst sagt skumt tycker jag!
Och varför finnas dessa företag överhuvudtaget egentligen???? Gör inte dom det arbetsförmedlingen borde göra!?
Senast redigerad av Pierre den 2007-03-05 klockan 13:46.
|