Visa ett inlägg
Gammal 2007-04-02, 01:01   #15
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 919
Standard

Tiden det tar att bygga en verklig rutt beror alldeles på hur verklig du vill ha den!? Visst vill man ha den så verklig som möjligt, men det är tyvärr en omöjlighet i MSTS. Man kan inte sätta ut allt som finns i verkligheten p.g.a. en objekts-per-tile gräns. Den gränsen har det varit många bud om, men som regel brukar man säga att max 1200 objekt per tile (1 tile=2x2km) innan signalerna ska ut. Signalerna sätts ut sist, annars kan man få problem med rutten!

Mina tankar angående verkliga rutter är:
Spåren ska stämma så bra som möjligt.
Det närmast spåren ska finnas med och vara likt (ommålningar om man inte kan bygga stationer m.m. själv).
Folk som åkt sträckan i verkligheten ska känna igen sig.

Till sin hjälp kan man ta till kartor, förarplatsfilmer (om det finns!?), bilder, google earth m.m.

Det finns också ett program (Demex) som skapar riktigt landskap (alla höjdskillnader) av satelitdata, men jag har för mig att gratis data för norra Sverige inte finns att få (rätta mig om jag har fel!). Demex hittar du här: http://www.digital-rails.com/dr_tools.html Där finns även Mosaic, som också är bra när man ska bygga rutter (för marktexturer)!

Jag har själv byggt (Lidingöbanan) och börjat bygga några verkliga rutter. Det har gått åt skogen för att jag haft för lite matrial om dom och jag bott för långt ifrån, så jag inte bara kunnat åkt dit och "tok-fotat" nån helg...

Angående att sätta ut objekt, så gör man på samma sätt som när man sätter ut spår, vägar m.m. Du väljer objektet i listan och placerar ut det!

Det låter som du inte laddat ner och lagt in några objekt i rutten, stämmer det? När man skapat en rutt/mark, så är detg väldigt lite objekt som finns med. Man måste lägga in fler själv!

Man kan göra på två sätt:

1. Du kopierar shapes och textures mapparna från en av dom sex orginal rutterna till din rutts mapp. Sen måste du också kopiera och döpa om ref-filen (ref-filen ska döpas till vad ref-filen i din rutts mapp heter!) från den rutten och lägga in i din rutts mapp.

Detta är det snabba sättet att få en massa objekt, men orginal objekten är inte nått som dom flesta ruttbyggare använder idag, då det finns bättre/snyggare att ladda ner.

2. Du laddar ner ett objekt och lägger in det i din rutt. Hur du lägger in det står i readme-filen som oftast följer med objektet. Glöm inte att fråga byggaren om du får måla om det (om du behöver måla om det!?) och ge alltid byggaren credit, om du sen ska släppa rutten.
__________________
Mvh Pirpen

Senast redigerad av Pierre den 2007-04-02 klockan 01:04.
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat