Visa ett inlägg
Gammal 2007-04-02, 15:32   #3
Pierre
Hedersmedlem

Reg.datum: Aug 2001
Standard

Tack för infon Fredrik!

Kanske låter som jag inte vill ha nått jobb eller iallafall inte genom dessa bemanningsföretag. Det stämmer inte, för självklart vill jag ha ett jobb!

Jag är dock försiktig eftersom jag gått på ett antal nitar. Ett par exempel:

Fick ingen ny ersättningsperiod efter anställning hos ett tryckeri (för att jag var anställd med särskilt anställningsstöd). Hade jag haft en annan typ av stöd hade det inte vart nått problem, men har man särskilt anställningsstöd får man inte tillgodoräckna sig dagarna.

Fick sänkt a-kasse ersättning efter vikariat hos byggvaruhus (detta trots att jag frågat facket innan!). Facket sa innan anställningen att så länge jag inte arbeta mer än ett år, så gällde gamla ersättningen. Jobba jag mer än ett år, så räknades ersättningsnivån efter senaste anställningen. Jag var där i 7 månader!

Allt låter så himla bra hos arbetsgivare, facket och handläggare på AF, men kan sabba ekonomin totalt för en, om man inte kollar upp allt ordentligt först!!!!

Kanske det är olika från fack till fack, men jag var upp på mitt fack och frågade om bemanningsföretag och fick till svar att dom inte har nått avtal med något av dessa företag...dom var dessutom (så som jag uppfatta det) fientligt inställda till dom. Så vad ska en annan tycka och tro då?????

Tillägg: Sen är det en annan sak som jag inte tagit upp. Det beror ju på vilka förutsättningar som råder. Går man och får bidrag från sociala, så är ju allt bättre och man kan inte förlora, bara vinna. Men har man a-kassa, så kan man inte ta deltid (man får inte stämpla upp resten) och man måste kolla upp att man inte förlorar pengar på att t.ex. ta ett vikariat. Och (som jag nu vet!) du får inte ny ersättningsperiod, om du har särskilt anställningsstöd.

Senast redigerad av Pierre den 2007-04-02 klockan 15:40.
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat