Tjena!
Detta kan stämma, detta bygger jag på ett antal tankeexperiment vi nu kommer genomföra.
1. En bogi kan rotera, oavsätt i vilket läge vagnen ovanför är i dvs. den kan rotera i plan Y (som det heter i MSTS) dock finns en max gräns även för detta.
2. En bogi kan rotera i X led, dvs. upp och ner. Detta då den kan åka upp för backar. Också här innom vissa gränser.
Som det är uppbyggt på spårvagnar så har varje bogi en kula, som sedan korgen ligger uppe på den (en kulled). Sen ska inte vagnen trilla omkull, då har man stöd på sidan för att klara av detta. Detta ger då möjlighet till detta.
Här finns en lucka i mitt resonemang, är det så här på järnvägen också? Men låt oss spekulera att det är så, det vore nämligen en mkt smart lösning på problemet.
Detta betyder att vagnen inte har någon som helst inverkan på hur bogin ligger mot spåret, detta då lasten ligger i mitten av bogin och vagnen i stort sätt går att lyfta av med ganska enkla medel.
Låt oss göra detta. Vi har nu två bogis som står så fint på spåret.
En bogi är fyrkantig därför måste minst 3 hjul ligga mot spåret, varge hjul är upphängt i en axel, som i sin tur är upphängs i "ramen". Denna axel förbinder hjulparen, dvs. man kan inte dra hjulen olika mycket. Orsaken till att minst 3 hjul måste ligga emot är att bogin har sin tyngdpunkt ganska precis i mitten då den är ganska likformig. Därför kan den fungera som en trehjuling eller trampdresin, om ett spår ligger på en lägre nivå en det andra. Dvs. när;
1. Banverket har slarvat
2. Jag vet inte vad det kallas, men när man lutar spåret i en kurva, där måste man ju återgå till plant någon gång, i detta läge så kommer ett hjul sväva med differansen mellan differansen av spåren mellan hjulen (2700 mm).
Detta skulle betyda att ett hjul inte ligger imot i bla. kurvor, och var finns störst risk för urspårning, jo i kurvor (vilket också växlar är, eller hur Borlänge). Därför finner jag att det är rimligt att inte kan köra för fort med vanliga bogies.
Nu kommer vi till hastigheterna, sth bygger på flera saker. Men allt kommer till slut in på två huvvudfaktorer, spåren och fordonet. Som spår menar jag växlar, signaler, kurvor, övergångsställen, om en talliban har sågat av spåret och så vidare. Med fordonet menar jag vikt, höjd, tyngdpunkt, fördelning av vikt över spåret och så vidare.
Visst skulle en X2'a klara 500 på en raksträcka (om man byter motorer och/eller växlar upp dem) men frågan är om den skulle klara en kurva. Sentrufugal kraften borde bli avsevärd och med tanke på vagnarnas (och lokets) tyngdpunkt skulle det helt enkelt slungas av spåret.
Sen finns det säkert fler moment som överhettning eller liknande med i bilden som sätter begränsningar för sth. Och som alla redan förståt, jag har inte tagit med bromsarna/bromsningen efter testet i beräkningen.
När det gäller intercity, nej, loken klarar inte hur mkt som helst, jag har inte kört rc på riktigt men jag skulle gissa att med last pr kroken kommer du inte upp över 200 med ett vanligt rc (1 - 6, 7'an gör du det nog med). Och när det gäller vagnarna, samma sak där, visst på en raksträcka, men när vi kommer till kurvan så kan vi gå över till flghtsimulator.
SUPERTÖNT*en har talat
HP
* Seriös Upbåst Person och Expert Rörande Tråkiga och Övriga Nödvädndiga Ting
|