Hmm...
Det som gör attett X2000 kan köra i 200 Km/h på en befintlig bana har också med korglutningen att göra. Sidokrafterna pressar tåget utåt i kurvorna medans korglutningen på X2000 kompenserar sidokrafterna genom att luta vagnen inåt, på så sätt kränger det inte i kurvorna och det känns som att åka raktfram.
Jag har själv åkt ett X2000 i 200 Km/h utan korglutning och det var väldigt obekvämt. I alla kurvor så fort alla dörrar till kupen och emellan vagnen upp.
Jag tänkte det att om man i varge kurva i 500 Km/h ökar korglutningen så extremt att förhållandena blir lika som i 200 Km/h. Alltså kraften utåt kompenserar av korglutningen i 500 Km/h. Är detta teoretiskt mögligt eller är jag helt ute och cyklar? Att en X2:a inte kan köra 500 Km/h beror det på sidokrafterna eller är det boggien som inte klarar av det? Så som jag fattat så ligger boggiens fyra hjul emot rälsen och uppfyller sin del av kraven för att åka i 500 Km/h...
Okej. 500 Km/h är kanske att överdriva men om man tänker sig 350 Km/h?
X2000 har ju redan ett rekord på 278 Km/h om jag inte minns fel. Med lite starkare maskiner och som jag var inne på tidigare öka korglutningen kanske detta kan fungera?
Jag kanske är helt ute och cyklar...men men...
Med vänlig hälsning:
Pson