Bra tips från Json, ifall man vill modellera utifrån en textur... Ta en kopia av din textur, lägg in på texturen stödlinjer, stödfärger eller vadsomhelst... Modellera sedan med hjälp av dessa. När modellen är klar, är det bara att byta ut mot den riktiga texturen utan stödgrafik.
Personligen jobbar jag dock alltid med mått. Ska jag modellera upp något, ser jag till att skaffa mig mått på det som ska modelleras, nästan oavsett vad det är. På det sättet tappar man aldrig bort sig storlek och proportioner och har aldrig behov av nån högupplöst textur i editorn. I mappningsmiljön har jag dock satt den till hög upplösning, så man kan mappa texturen noggrannt mot modellen.
Den stora risken när man modellerar från texturer eller bakgrundsritning är att man sätter nya objekt, som man måttmässigt kanske refererar till något man tidigare placerat med hjälp av "trubbig" metod och resultatet blir att man får multipla toleransfel och "något" med modellen ser inte rätt ut längre... Mått, mått, mått är det som gäller för mig... då tappar man inte bort sig.
Senast redigerad av Mazz den 2007-09-05 klockan 14:16.
|