Visa ett inlägg
Gammal 2007-10-12, 01:07   #5
Basse
Medlem

Reg.datum: Jun 2004
Standard

Kenneth: Idag finns det DDR3 minnen på marknaden också

Ok se vad jag kan få ner på rak arm då. För att börja med så är www.sweclockers.com en otroligt bra sida och Forum för denna typ av frågor, visst, det finns många "tomtar" där också som nästan bara skäller på en för att man frågar om saker man vill ha reda på. Sammanfattningsvis, som överallt.

Som jag skrev i en annan tråd är den svagaste länken i datorn den som begränsar hur bra datorn kan bli. Alltså är det bra att försöka hitta saker som jobbar bra med varandra.

Processorer: AMD eller Intel, här tvistas det vilt om vilken som är bäst, många säger Intel, andra AMD - det är oftast något man känner själv, det som passar för en själv.

Intel ska vara starkare än amd, men amd är betydligt (i många fall) energisnålare och blir inte lika varma. Sen om att du har en 2.0Ghz prolle och att den nya bara är på 2.2Ghz inte skulle vara en skillnad kan jag meddela att skillnaden är massiv.

Grafikkort, Geforce eller Ati (som idag ägs av AMD)
Vad jag läste i en annan tråd så har du köpt ett Geforce 8500 PCI-E, och ditt moderkort stödjer inte PCI-E utan AGP, alltså måste du nu ha ett nytt moderkort för att grafikkortet ska fungera. Men ska du ha nytt moderkort så måste du också ha nya minnen och en processor. Tyvärr, men så är det.

Knebert gick igenom ganska bra om hårddiskarna. Ska det vara en Intern eller en extern hårddisk?
Om du ska ha en intern disk så är jag 98% säker på att ditt moderkort Inte stödjer SATA, utan Ata diskar.

För att sumera det hela till en, kanske inte så upphetsande slutsats: Du behöver ett nytt system, från scratch för att det ska fungera.

Lite tips: Uppgraderingspaket är som Pierre sagt en bra typ att använda, det är ett paket med nytt moderkort, minnen och processor - där du behåller resten.

Annars, dator i delar: om du kan bygga ihop själv?
Skicka tillbaka kortet du köpte och köp kanske en sånhär burk: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=323787 Som är ett billigt, bra och ordentligt paket - innehåller allt du behöver och allt fungerar tillsammans.

Det var väl lite om, allt... Som sagt, läs på Sweclockers och andra forum - finns många tips och dylikt där