Visa ett inlägg
Gammal 2007-12-14, 17:49   #57
SubTrain
Medlem

Reg.datum: Aug 2003
Talking Gudom vore jag om jag verkligheten kunde manipulera

...och då hade jag med allra största sannolikhet inte suttit där jag sitter idag .

Citat:
Ursprungligen postat av MartinO
Du verkar ha lite svårt att tyda det jag skriver Subtrain! Manipulerad är ett neutralt ord för mig med och knappast något man kan anse vara negativt eller positivt laddat. Jag bara förtydligade att enligt ditt sätt att se det är allt som har med bilder att göra manipulerat. Om du visar en lutande bild har du ju manipulerat verkligheten eftersom den inte lutar, allt enligt ditt sätt att se på saken. Jag undrar just hur du fick en fram en negativ laddning av det jag skrev? Manipulerad är inte ett sånt ord som sagt.
Verkligheten är här och nu - det jag kan göra med en kamera är att avbilda verkligheten.
Om min hand lät kameran luta något under den korta stund då bilden överförs till negativet
eller till minneskortet så är just den lilla incidenten en verklighet alltså blev verkligheten inte
manipulerad då kamerans lutning var verklig.

Om jag nu skulle ha hållit kameran i exakt vågrät ställning och sedan efter framkallning klippt bort spetsiga trianglar
utmed bildens alla fyra sidor så att horisonten fick en lutning - ja se då har jag manipulerat bilden
- dock inte verkligheten ty denna kan ju envar gå ut och kontrollera att bilden inte överensstämmer med...

... Ja just det - Verkligheten.