Ämne: LLJ [status]
Visa ett inlägg
Gammal 2002-08-05, 01:12   #3
Mazz
Hedersmedlem

Reg.datum: Sep 2001
Standard

Tack!
Jag hoppas på senhösten 2002, men... jaja, vi vet hur det är med tidplaneringar... Jag har dessutom höjt ribban lite... Jag har en målsättning att banan ska fungera som den riktiga malmbanan, dvs rätt typer av trafikplatser finns, hamnen ser riktig ut, malmbrytningen ser riktig och har rätt saker.. osv.. Det gäller även dom andra trafikfunktionerna...

Så, jag håller bl.a på att läsa på hur malmflödet ser ut... Tänker nog göra ett studiebesök uppe i norr oxå, får se hur mycket jag hinner på en resa..

Dom här ambitionerna har gjort två saker... Malmbrytningen har flyttats från Antberg till Dandret... Fanns inte tillräckligt med plats för att göra en bra malmbrytning där...
Hamnen i Innarvet blir inte av... En ny ort föddes istället, Leleå. Där finns uthamn både för malm, cement och styckegods. Samma anledning som att malmbrytningen flyttade. På den gamla platsen i Antberg växer annan industri upp, så småningom. Dock inte i den här releasen... Storyn är att man hittade en bättre malmfyndighet i Dandret, så det var mer lönsamt att flytta helt till Dandret. Malmbrytningen i Svappavare är dock kvar som förut.

Så, förutom persontrafik och styckegods, de heltåg som kommer trafikera banan är malmtåg (huvudtema), virke/papper, cement och olja. Tur att trafikplatserna är planerade för tät trafik...

Banan har ju det mesta mellan industrispår sth 20Km/t till 4-spårig huvudbana med sth 260Km/t.

Backupper... Joo, den backas upp på flera sätt.. Har inte tänkt att nån datorkrasch ska förstöra... Innan arbetspassen kopieras hela rutten i sin helhet.. Just nu har jag 12 backupper på samma hd. Veckovis så kopierar jag rutten till annan dator.

Självklart är datorerna skyddade med virusprogram, som jag låter uppdatera varje dag.

Vad är kvar? Ja, som sagt.. Kunskapsuppbyggnad, så jag vet hur jag ska planera mina trafikplatser.. Bli färdig med spårläggningen, stombanan är helt klar, södra delen av Innarvet är klar, norra återstår.

Bilden visar infarten till Norra Innavet, vilket är godsbangården.

Efetr spårläggningen, som jag trots allt ser ett slut på, så kommer en del tekniskt jox, såsom att signalsätta, hastighetssättningar, placera ut spårdefinitioner osv.. I den svängen är det nog aktuellt med en mindre beta-sväng.

Därefter så ska det kosmetiska få sig en rejäl omgång, både natur och objekt. De som är placerade nu är egentligen bara Quick & dirty.. Har gjort några mer ambitiösa försök med landskapet, men mycket är kvar där...

Bilden är oxå från Kirviks-nätet, där linjen passerar och rundar en fjällsjö, och på den norra delen ligger en mindre ort, med minsta möjliga station.

__________________________________________________ __
_____/Mats A
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat