Citat:
Ursprungligen postat av Sparkfot
Hade samma problem tidigare, dock löste det sig på någotvis efter att Lars S hjälpt mig.
|
Skrev inte jag ett PM till dig om hur jag gör?
65 km/h = 40 mph som är TRS default-hastighet. För att få annan hastighet måste man sätta ut hastighetstavlor, synliga eller osynliga. Jag använder osynliga hastighetstavlor från kuid 60238 i serien 2300xx, Speed Sign xxkph Invisible. Sök på DLS med KUID 60238 i gruppen Trackside så hittar ni dom direkt.
För att det ska bli någorlunda som att köra med ATC (eller HS som det kallades förr) sätter jag på vanliga stationer en 50-tavla där plattformen börjar och en 80-tavla halvvägs in på stationen. På väg in till ändstationer sätter jag en 50-tavla ett stycke före stationen, kanske lämpligen vid infartssignalen, och en 15-tavla vid plattformens början. På väg ut från ändstationer sätter jag en 50-tavla halvvägs längs plattformen och en 80-tavla efter sista växeln. Det här ger en rätt bra känsla av at köra med ATC.
På vissa platser gäller 50 km/h ett stycke efter stationen, t.ex. Axelsberg norrut mot Örnsberg där det är nedförsbacke. 80 blir det först strax före övergångsväxlerna ungefär halvvägs ner i backen. Det finns fler sådana ställen.
Några bra synliga hastighetstavlor finns inte i dagsläget, inte heller signaler. Alltså kan man t.ex. inte sätta upp den 30-tavla som finns vid Liljeholmens södra infart från Norsborg. Den är försedd med "pil höger" och gäller om man ska "svänga höger" före stationen för att komma på spåret från Fruängen eller svänga ett steg till och komma på infartsspåret till Nybodadepån. När man kör in på infartsspåret till depån från söder får man f.ö. 15 i ATCn eftersom det sitter en stoppsignal i norra änden av plattformen och man dessutom kör mot normal körriktning.
(Gissa var jag stod på näsan den 26/11 2005 när vi skulle ut och köra med Veterantunneltåget. Jag höll på med att duka borden i C3 2367 när föraren körde nedför den branta backen från depån och in mot färdriktningen. Han hade M (= 50 km/h) i ATCn och höll väl ungefär de skyltade 30 men tänkte inte på att det skulle bli L (= 15 km/h) när han kom in mot färdriktningen så det blev en rejäl tvärnit i nedförsbacken varvid jag, oförberedd som jag var, flög med tallrikar, glas och bestick som en vante genom vagnen. Som tur var var det ju inte riktigt porslin eller glas..... Dom som hade bokat plats i vagnen fick vänta med att komma in tills vi vände i Fruängen en stund senare.)
Observera att körning på motspår inte är möjlig med ATC, man kör in i sin egen signalskugga och får 15 i ATCn. Vid motspårskörning måste därför ATCn kopplas ur och det får bara göras av vissa trafikbefäl. Brytaren ska normalt vara plomberad. Detta kan ni efterlikna genom att sätta 15-tavlor på lämpliga platser i fel körriktning, t.ex. på högerspåret direkt efter utfart från ändstationer. Då får man 15 i ATCn om man hamnar fel.
Hoppas denna utlägning kan vara till någon hjälp.
//Lars S (som nästan fick kramp i fingrarna av allt skrivande.....)